OPGELET: TURBULENTIE OP UW SOCIAL FEED

Media / News

De immense groei van TikTok, het belang van micro- en nano-influencers, de kracht van transparantie enz. Dit artikel schetst de countouren van het socialmedialandschap, zonder te garanderen dat wat er aan de horizon staat er ook effectief láng zal staan, want in de vier uithoeken van de digitale wereld verandert het snel.

In 2023 zijn er (ongeveer) 4,88 miljard gebruikers actief op sociale netwerken, wat neerkomt op ruim 60% van de wereldbevolking. De tijd die iedere dag op al deze netwerken wordt doorgebracht, bedraagt ​​gemiddeld 2 uur en 36 minuten, een enorme tijdspanne die ook merken benutten om hun publiek te boeien. En dat hoewel de markt in volle ontwikkeling is, nu TokTik Instagram probeert onttronen en die laatste Facebook... U begrijpt het: de cyclus is oneindig.

Zeer actieve gebruikers

In zijn Brand Media Monitor, gepubliceerd in mei 2022, bevraagt ​​Kantar respondenten (18-74 jaar oud) naar touchpoints die relevant zijn voor de Belgische markt, waaronder sociale netwerken en influencers. De vraag die werd gesteld: “Hoe vaak komt u een van de volgende vormen van reclame tegen?” Bernard Scheray, consultant en oprichter van Amplifications, stelde voor ons een ranking op. “Die geeft een idee van het maximale potentieel van elke touchpoint. De televisiespot staat op de eerste plaats, met een bereik van 90,7%, gevolgd door de radiospot (85,6%). Aanbevelingen door influencers of sociale netwerken bereiken 40,80% van het publiek, wat uiteraard verklaart waarom dit touchpoint zo vaak geberuikt wordt als ‘ad-on’ voor reclamecampagnes. Wat de weekcijfers van audiences betreft – een nuttige ranschikking aangezien campagnes in de meeste gevallen per week gepland zijn – bedraagt het publiek dat in aanraking komt met reclame via influencers of sociale netwerken slechts 15,8%, vergeleken met 81% bij de televisiespot. In 2023 zal Facebook trouwens wereldwijd drie miljard actieve gebruikers tallen. Waar Facebook stagneert, maken TikTok (1,6 miljard gebruikers) en Instagram (2 miljard gebruikers) dan weer een snelle groei door.”

[...]

>>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL HIER