{opinie} Een vliegende start! Niet-essentiële winkels maken comeback dankzij reclame

Marketing / News

Beetje bij beetje komt de samenleving terug op gang. Hoera! Maar de consument, die moet wel nog leren afkicken van thuisbezorging en zijn weg terugvinden naar de restaurants en winkels. Benjamin Sekkai, country manager Benelux bij SM4, wijst daarom op het blijvende belang van reclame.

“Als professionals in de reclame kunnen we het ons zelden veroorloven morele lessen te geven. In vergelijking met het personeel in de gezondheidszorg, leerkrachten en maatschappelijk werkers die hun dagen doorbrengen met de zorg voor onze zieken, jongeren en kwetsbaren, kan onze sector vandaag de dag een beetje oppervlakkig lijken.

We besteden namelijk onze dagen aan het zoeken naar nieuwe manieren om producten te verkopen aan een al overbelaste planeet, en op vlak van diversiteit, geslacht en leeftijd ziet onze track record er niet altijd glorieus uit. Voor ons werd er, terecht, niet geapplaudisseerd om acht uur ’s avonds.

2020 is op elk vlak een zeer onvoorspelbaar jaar geweest. Zowel voor retailers als voor consumenten werd het gekenmerkt door opeenvolgende lockdowns, gesloten winkels en ongekende sociale afstandsmaatregelen.

Onze niet-essentiële ondernemingen, zoals klerenwinkels, kappers, bars, restaurants en meer, zijn hard getroffen door de pandemie, met 40% minder opkomst in vergelijking met 2019 (COMEOS). De langdurige sluiting van deze ondernemingen is niet zonder gevolgen gebleven, en velen onder hen denken dat ze hier niet van zullen herstellen. Maar één ding is zeker, na lange maanden van strenge beperkingen, staan de Belgische consumenten te trappelen van ongeduld om hun favoriete etablissementen opnieuw te kunnen bezoeken.

Vandaag is het wachten eindelijk voorbij. De Belgische regering is begonnen met het versoepelen van gezondheidsbeperkingen, in een poging om terug te keren naar het normale, en de economie van het land nieuw leven in te blazen. Nu zijn wij aan zet en moeten we ons steentje bijdragen om de consument te leren afkicken van thuisbezorging en hen te verleiden om naar restaurants, winkels en concessies te komen (op voorwaarde, natuurlijk, dat ze in goede gezondheid verkeren en ze de sanitaire regels respecteren.) Hoe? Door het maken van reclame.

In de afgelopen 15 jaar heb ik artikels geschreven, onderzoek gedaan en commerciële aanbiedingen ontwikkeld die de kracht van reclame aantonen. Doorgaans ging het over digitale reclame om consumenten aan te zetten uw website te bezoeken, zich naar uw winkel te begeven en uw product te kopen. Hetzelfde geldt voor elke marketingspecialist die voor een techplatform, media agency of publisher werkt. Reclame is doeltreffend, en we weten heel goed dat het werkt.

Op dit moment moeten we voorrang geven aan reclame die consumenten aanmoedigt om naar verkooppunten te gaan. Vertel ze over de nieuwe richtlijnen die van kracht zijn, de restaurants waar ze een terrasje kunnen doen of de boekhandels die de bestsellers van afgelopen zomer van onder het stof halen. Laten we targeting, pushmeldingen, video-advertenties, artificiële intelligentie en alle optimalisatietools gebruiken die we ter beschikking hebben om hen aan te zetten terug naar de winkels te komen en geld uit te geven.

We kunnen twee soorten merken onderscheiden: merken die zijn blijven investeren tijdens de lockdown en die, sneller dan anderen, de vruchten zullen kunnen plukken van hun inspanningen, en merken die (al dan niet beperkt) hun dialoog met de consument stopgezet hebben. Die eerste groep zal het voordeel hebben top of mind te zijn en zal zich dus kunnen concentreren op drive to store-strategieën met bewezen effectiviteit. Voor de tweede groep is het niet te laat om (potentiële) klanten opnieuw te betrekken door middel van engagement strategies die consumenten naar buiten doen komen voor een welverdiende shopping-sessie.

Ik ben ervan overtuigd dat de reclame-sector de economie kan doen heropleven. We kunnen onze technologieën en knowhow gebruiken om onze ondernemingen te redden en consumenten tot in winkels, concessiehouders en restaurants te krijgen. Laten we er voor één keer voor zorgen dat we aan de juiste kant van de geschiedenis staan.”

– Benjamin Sekkai, country manager Benelux SM4