Panama Events leidt Ronde in goede banen
Liefhebber of niet, de hele wereld weet dat het voorjaar de periode is van de Vlaamse wielerklassiekers, met als belangrijkste afspraak de Ronde Van Vlaanderen. Minder bewust is men zich van de werkgelegenheid die een dergelijk evenement en bij uitbreiding de hele evenementensector creëert. Evenementen zijn steeds vaker een totaalervaring gericht op beleving, en vragen bijgevolg een langere voorbereiding, een meer gedetailleerde uitvoering, en dus ook extra, al dan niet gespecialiseerde, medewerkers.
Panama Events, sinds 2013 vaste partner van Flanders Classics, stelt in het kader van de Ronde meer dan 600 mensen te werk om het hospitality en VIP-gebeuren in goede banen te leiden. Onder Flanders Classics is de wedstrijd uitgegroeid tot een happening die het wielrennen overstijgt, wat zich vertaalt zich in een aanzienlijke hoeveelheid extra werkgelegenheid. De cijfers zijn dan ook indrukwekkend: 300 personen voor de organisatie en coördinatie van de catering, 60 mensen ingeschakeld als security, 50 hostessen voor de ontvangst van de VIPs en genodigden, 40 personen om de parkings te beheren, 90 mensen voor de op- en afbouw van de verschillende VIP dorpen, 40 chauffeurs voor de shuttles, 20 stewards en 25 personen als event crew voor de organisatie en coördinatie ter plaatse.
Panama Events is aan een zesde opeenvolgende editie toe als partner van Flanders Classics en is verantwoordelijk voor de op- en afbouw van de VIP dorpen, de VIP hospitality en organisatie on-site de dag van het event, de coördinatie van de catering, de signalisatie, de security, de parkings, de mobiliteit en het entertainment. Er worden VIP-dorpen gebouwd op zeven verschillende locaties, goed voor meer dan 14.000m2 aan tenten, waar de dag van de wedstrijd zo’n 7.500 VIPs ontvangen worden. De voorbereiding startte eind februari en zal in totaal meer dan vijf weken in beslag genomen hebben.