Mannen verdienen nog steeds meer dan vrouwen en één van de belangrijkste oorzaken hiervoor is onze rolverdeling thuis: 8 op de 10 Belgische vrouwen neemt elke dag het zorgen voor kinderen, ouderen, koken en kuisen op zich. Naast hun betaalde job verzetten vrouwen zo’n 75% van de onbezoldigde arbeid wereldwijd. De Covid-pandemie heeft deze ongelijke taakverdeling alleen maar vergroot. Om dit aan te kaarten bedacht Mortierbrigade samen met Zij-Kant een nieuwe campagne voor Equal Pay Day, die dit jaar plaatsvindt op 25 maart 2021.
Want in tijden van quarantaine en telewerk zijn er immers een heleboel zorgtaken bijgekomen. En die stereotype genderrollen zijn nu jammer genoeg enkel klassieker geworden. Omdat kinderen vaak niet in de crèche, op school of bij grootouders terecht konden, kwam de zorg vooral bij de ouders – lees: mama’s – terecht. Ook de statistieken van het corona-ouderschapsverlof liegen er niet om: dit verlof werd bijna uitsluitend door vrouwen opgenomen (71%). Onze taakverdeling zat dus al grondig verkeerd, maar door de pandemie werden vrouwen terug naar de haard gekatapulteerd. Met grote gevolgen voor hun loopbaan én dus ook hun loon.
Deze tijdsgeest wilde Zij-Kant voor Equal Pay Day perfect capteren om zowel vrouwen als mannen aan het denken te zetten. Daarom bedacht Mortierbrigade deze alleszeggende campagne gebaseerd op herkenbare, realistische gezinssituaties.
Voor het campagnebeeld werden echte gezinnen gebruikt. Fotograaf Jef Boes legde vast hoe vaders gefocust achter een scherm zitten, terwijl moeder en kinderen verdwijnen in de chaos.
Voor de campagnespot gaf Red Zebra uitzonderlijk toelating om de punk klassieker ‘I can’t live in a living room’ te gebruiken. In de spot zien we kinderen die ongegeneerd binnenstormen tijdens de videovergaderingen van hun vaders en moeders. Schattig voor één keer. Maar niet echt leuk als je het elk uur van de dag meemaakt. Een ongelijkheid die we makkelijk kunnen vermijden door de taken in het huishouden eerlijk te verdelen.
Credits
Client: Zijkant – Equal Pay Day
Client contacts: Vera Claes, Julie Van Garsse
Agency: mortierbrigade
CEO: Jens Mortier
Executive Creative Director: Joost Berends Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Creatives: Morgane Choppinet, Toon Vanpoucke Strategy: Laura Deknock
Head of production : Charlotte Coddens Producer: Margaux Mariens
Cross Media Designer : Kaatje Schreurs DTP : Sophie Bayeul
Photo
Production Company: Initials LA Photographer: Jef Boes Producer: Lise Everaert
Film
Production Company: Caviar
Director: Leander Hanssen Jr.
Executive producer: Eva Van Riet
Muziek: Red Zebra - I Can't Live in a Living Room
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]