{Partner content} Timetracking in je onderneming: de voordelen van tijdsregistratie

Via timetracking of tijdsregistratie hou je makkelijk en accuraat gewerkte uren bij. Dat de facturatie daardoor een pak sneller gaat, is een logisch gevolg. Maar dankzij tijdsregistratie kan je ook beter plannen en krijg je inzicht in de werking van je onderneming. Hoe? Dat leest u in deze blogpost van Teamleader.
1/ Een snellere facturatie
Door elke taak, call en meeting te registreren en ze vervolgens aan het juiste project en de juiste klant te linken, heb je een duidelijk overzicht van de geleverde prestaties binnen een bepaald project. En kan je die makkelijk factureren.
Heel wat tools bieden een basisfunctionaliteit voor timetracking aan, maar de geavanceerde optie – zoals die van Teamleader – kan ook erg waardevol zijn. Zo stel je bijvoorbeeld verschillende uurtarieven per type werk of medewerker in – of je gaat voor een vaste uurprijs. En door automatisch tijd te factureren bespaar je nog meer tijd.
2/ Een realistische planning
Met behulp van timetracking kom je te weten welke taken het meeste tijd in beslag namen binnen een project. Ligt het aantal gepresteerde uren hoger dan de initiële inschatting, dan kan je daar in de toekomst rekening mee houden in je planning en offerte. Kortom: met tijdsregistratie leer je tijd en kosten beter inschatten.
3/ Inzicht in je processen
Misschien wel de grootste meerwaarde van timetracking: je krijgt inzicht in hoe je onderneming presteert. Welke projecten vragen meer werk dan voorzien? Voor welke (soort) klanten werk je net sneller dan geanticipeerd? Die bevindingen vormen de eerste stap om doelen voorop te stellen en je sales en andere processen daarop af te stemmen.
Ook het onderscheid tussen factureerbare en niet-factureerbare uren vertelt je meer over je onderneming. Zo zie je in een oogopslag voor welke klanten je in meer of mindere mate niet-factureerbaar werk levert. Ook kan je de factureerbaarheid of billability per medewerker in kaart brengen. Let wel: kijk niet alleen naar de absolute waarde van individuele scores, maar vooral naar eventuele schommelingen en evoluties.
Opstap naar waardevolle KPI’s om te groeien
Naast een snellere facturatie en een realistische planning krijg je met timetracking al een eerste zicht op welk type projecten dat je sneller of trager uitvoert dan verwacht. Maar het zijn vooral de KPI’s ‘gemiddelde opbrengst per uur’ en ‘performance’ die een helder beeld scheppen over de efficiëntie van je onderneming.
Agency Life
Ontvang je graag meer content op maat van bureaus in je mailbox? Dat treft, want de komende weken maken we een hele reeks: “Agency Life”. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niks!
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]