Peter Ampe staat stil bij Het Onveranderlijke

Communication / News

In een tijdperk waarin technologische evoluties, voorspelde trends en recente gebeurtenissen ons elke week een nieuwe richting uitduwen, biedt Het Onveranderlijke zes onveranderlijke waarheden als houvast in deze veranderlijke tijden. Dit poëtisch-economisch manifest werd geschreven door Peter Ampe, creatief directeur van FamousGrey en lid van de Europese board van Grey, in opdrzcht van ACC Belgium, dat staat voor Association of Communication Companies.

Het Onveranderlijke vercheen als literaire bijlage bij Sparkle Magazine. Er werden 5.000 exemplaren van verdeeld onder Belgische bedrijven en communicatiebureaus, maar het manifest is ook bedoeld om andere sectoren te inspireren. "De recente gebeurtenissen. Nieuwe trends. Voorspelde trends. Ze duwen ons elke week een nieuwe richting uit," zegt Peter Ampe. "Ze komen op ons af als golven die je moet ontwijken of gebruiken in je eigen voordeel. Dit poëtisch-economisch manifest biedt je houvast in deze veranderlijke tijden, door te concentreren op het onveranderlijke. Het is geschreven voor iedereen die met succes een groep wil samenstellen of samenhouden. En met die groep relevant wil blijven en zijn sporen wil nalaten in de maatschappij. Zes tijdloze bouwstenen moeten hierbij helpen. Ze brengen je rust en visie. Ze geven je structuur om elke golf te gebruiken om dichter bij je eigen doel te komen. Het Onveranderlijke werd in één keer neergeschreven na het lezen van de militaire strategie The Art of War van Sun Tzu. Aan dit boek uit de 5de eeuw voor onze tijdrekening heeft deze tekst zijn minimalistische en bijna filosofische stijl te danken. Het is een incubatie-tekst, die je na het lezen zal aanzetten om de dynamiek binnen je groep te bedenken of te herdenken."

De zoektocht naar nieuwe collaboraties is iets wat voor groei en vernieuwing kan zorgen in alle sectoren. Ampe zet gaat altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen voor het uitwerken van ideeën. Als Master in de taal- en letterkunde is hij bijvoorbeeld zelf altijd op zoek geweest om literatuur en communicatie samen te brengen. “Ik heb Paul van Ostaijen al twee keer kunnen linken aan een campagne, waarvan één keer voor bol.com, waar we hem lieten signeren op de Antwerpse boekenbeurs met een robotarm die normaal gebruikt wordt in de medische sector.”

Ook voor Volvo heeft FamousGrey autobouwer Volvo en energieleverancier Eneco samengezet om een nieuwe service uit te bouwen. “Maar collaboraties zijn niet alleen goed om creativiteit te stimuleren, het kan ook gebruikt worden als business tool."

Lees HIER Het Onveranderlijke (in het Nederlands, het Frans of het Engels) of op famousgrey.com/media/pdf/het-onveranderlijke-NL.pdf