Pink Monday maakt borstkanker bespreekbaar op de werkvloer

Marketing / News

Pink Ribbon roept met haar campagne “Pink is the new Blue” bedrijven op om op 16 januari deel te nemen aan Pink Monday. ​ Pink Monday vraagt bedrijfsleiders, HR-managers en werknemers om aandacht te besteden aan borstkankerpreventie en verleent advies met het oog op een vlotte re-integratie van collega’s-Patiënten op de werkvloer. De campagne “Pink is the new Blue” (in samenwerking met Youengine) suggereert om van “Blue Monday” een “Pink Monday” te maken:

Velen van ons zaten afgelopen zondagavond te zuchten omdat het weekendeinde weer naderde en maandag eraan kwam. Volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall zal maandag 16 januari 2023 zelfs de meest deprimerende dag van het jaar zijn. Het is een maandag waarop het merendeel van de bevolking zich treurig en neerslachtig zal voelen omdat het zeer vroeg donker is, de feestdagen achter ons liggen en er niet meteen nieuwe vakanties in het verschiet liggen. Daarin wil Pink Ribbon verandering brengen! De missie van Pink Monday is om de meest sombere dag van het jaar om te dopen tot een dag van sensibilisering op de werkvloer voor borstkankerpreventie en het creëren van een moment van hoop en steun aan getroffen collega’s die na een lange afwezigheid zijn teruggekeerd. Zo maakt Pink Ribbon van Blue Monday een echte Pink Monday.

Hoe kunnen bedrijven een Pink Monday organiseren?

Als een bedrijf de meest deprimerende dag van het jaar hoopvol wil kleuren, borstkanker bespreekbaar wil maken op de werkvloer en getroffen medewerkers een hart onder de riem wil steken, dan kan dat door gratis te registreren op https://pinksupport.pink-ribbon.be/event/pink-monday-nl/home.

Op dit Pink Monday-platform krijgen deelnemende bedrijven dan een eigen bedrijfspagina waarop ze updates en foto’s van hun activiteiten naar aanleiding van hun Pink Monday kunnen plaatsen. Zo kunnen ze de buitenwereld bijvoorbeeld tonen dat ze de strijd tegen borstkanker willen steunen door het logo van het bedrijf roze te kleuren en medewerkers te vragen om op 16 januari roze kledij te dragen. Vrijblijvend kunnen ze ook aan fondsenwerving voor Pink Ribbon doen. Op het Pink Monday platform staan alvast heel wat leuke en informatieve tools zoals een gratis inspiratiegids die de deelnemers op weg helpen. Hebben bedrijven nog meer inspiratie nodig? En willen ze enkele geanimeerde activiteiten organiseren met hun medewerkers? Dan kan dat door op het Pink Monday-platform de uitgebreidetoolkit aan te kopen. Daarin vinden de deelnemers naast communicatietools, ook informatieve video’s en handige tips, plus enkele kant-en-klare animaties om medewerkers op een toegankelijke meer kennis over borstkankerpreventie bij te brengen en te informeren over een succesvolle terugkeer van getroffen collega’s naar de werkvloer. Zo biedt de vzw ​ een online escape room aan, helemaal in het thema van Pink Ribbon, maar ook een receptenboek voor een gezonde lunch, is er een toegankelijk quiz over borstkankerpreventie en een Pink Monday-playlist om iedereen in een positieve mood te krijgen.

Pink Ribbon wil dus op 16 januari bedrijven in grote getalen motiveren aan Pink Monday deel te nemen. Het mag daarbij o.a. rekenen op de steun van het VBO (Verbonden van Belgische Ondernemingen) en Prebes (Vereniging van Preventieadviseurs op het werk). De registratie op het Pink Monday platform is voor bedrijven helemaal gratis. De inspiratietoolkit is verkrijgbaar voor €495. Meer informatie vindt u op www.pinkmonday.be