Playar en CityCubes creëren interactieve AR games gelinkt aan Antwerpse Monumenten

Augmented reality agency Playar daagde je in maart uit om bekende Antwerpse bezienswaardigheden te ervaren als nooit tevoren. Ter promotie van het Flanders Technology & Innovation (FTI) Slotfestival op 23 en 24 maart ontwikkelden ze in opdracht van Stad Antwerpen en Citycubes drie verschillende augmented reality (AR) games die je doorheen de binnenstad kon gaan ervaren.
Digitale games in de fysieke ruimte
In de binnenstad van Antwerpen vond je gedurende de maand maart op drie locaties fysieke totems in de branding van het festival. Een QR-code gaf na scannen toegang tot een ‘Ticket Challenge’ spel via WebAR (augmented reality in een internetbrowser), gelinkt aan het Antwerps monument op die locatie. Bij het succesvol volbrengen van een van deze games, maakte je kans op tickets voor het hele gezin voor het slotfestival van FTI.
Drie monumenten, drie games
Zo nam je het op de Groenplaats bij het standbeeld van Rubens op tegen vliegende robots. Bij aanvang van de game had Rubens plots een ticket in zijn hand waar drie robots het op gemunt hadden. Aan jou om hen op tijd uit te schakelen voordat zij er met het ticket vandoor gingen!
Op de Grote Markt vroeg een grote robot dringend om reparatie. Nadat je de robot een plaatsje op het plein had gegeven, kon je door 360 graden om je heen de omgeving te verkennen zijn onderdelen terugvinden. Als beloning voor je hulp fabriceerde de robot voor je ogen een familieticket.
Op de Vrijdagmarkt kon je op het Plantin-Moretus museum een potje Memory spelen. De game scande de gevel en veranderde de ramen in klikbare items. Bij elke klik verscheen een 3D robotisch handje met een typisch Antwerps item, zoals een diamant, anker of boek. Alle duo’s gevonden? Dan was het familieticket voor jou!
Een mix van spelmechanismen en AR technologieën
Voor de games in deze campagne paste Playar drie verschillende spelmechanismen in AR toe, op maat gemaakt voor de fysieke locaties. Van shooter en scavenger hunt tot memory - bij elk van deze games moest je actief om je heen kijken en verschillende interacties doen via je smartphone om de spelelementen te activeren en te kunnen winnen.
Om de games naadloos te laten aansluiten op de fysieke ruimte, gebruikte Playar een combinatie van technologieën. Zo maakten ze gedetailleerde 3D replica’s van het Rubens standbeeld en museum en implementeerden ze het visueel positioneringssysteem Lightship (dat je misschien nog kent van Pokémon Go) om de verschillende spellocaties in een virtuele 3D map met elkaar te verbinden.
De games waren gebouwd in WebAR en zodoende direct toegankelijk via eender welke internetbrowser. Dus geen aparte apps of social media-profiel nodig om te kunnen spelen.
Stadsmarketing via nieuwe technologie
De AR games waren een sterk marketingelement in de bredere campagne voor het slotfestival van Flanders Technology & Innovation - een gezinsevenement in het Sportpaleis en de Lotto Arena waar creativiteit, technologie en innovatie samensmolten.
De activatie mixte stadsmarketing op een slimme manier met het thema van het festival in zowel de content als de kanalen. Door het locatiegebonden en thematische karakter van de games kon je tegelijkertijd kennismaken met Antwerpen, het festival én de mogelijkheden van augmented reality technologie.
Credits:
Bas Gezelle, strategy lead | bas@playar.studio
Bruno Dejonghe, founder & executive producer | bruno@playar.studio
Opdracht: Stad Antwerpen x Flanders Technology & Innovation
Agency: Citycubes
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]