FamousGrey en Intracto brengen cultuur aan huis

Communication / News

Zeven Vlaamse Kunstinstellingen lanceren Podium 19, een nieuw digitaal initiatief dat zowel op televisie als online te vinden is. FamousGrey werkte hier met hart en ziel aan mee: FamousGrey zorgde voor het logo, de hele visual identity met alle uitwerkingen die horen bij de lancering van een TV-zender, alsook de lanceringscampagne. "Voor ons past dit in onze ambitie om met ons werk impact te hebben in de maatschappij," licht Peter Ampe van FamousGrey toe. Intracto stond in voor het design en de ontwikkeling van de website.

Dit unieke project om de cultuursector te steunen en optredens en concerten toch nog aan een breed publiek te tonen. De visuele stijl en de lancering van Podium 19 werd bedacht door FamousGrey, die in enkele weken tijd alle elementen ontwikkelde die nodig zijn om een TV-zender te lanceren, van logo en schermovergangen tot een herkenbare jingle. Het logo en de visuele stijl verwijst naar de podiumgordijnen die opengaan, een grafisch element waarmee gespeeld wordt in verschillende toepassingen. Dit gordijn bestaat uit zeven verticale kleurbalken, symbool voor de zeven cultuurhuizen die deelnemen aan het project.

Dankzij dit platform kan het publiek opnieuw genieten van hoogwaardige producties, blijven de vele artiesten en ondersteunende teams aan het werk en kan de artistieke werking van de Vlaamse cultuurhuizen doorlopen. Het initiatief zag het licht door, tijdens en in een tijdperk van Covid-19. Deze gezondheidscrisis noopte cultuurhuizen om hun aanbod digitaler tot bij de mensen te brengen. Vanuit die filosofie sloegen de zeven Vlaamse Kunstinstellingen (Ancienne Belgique, Antwerp Symphony Orchestra, Brussels Philharmonic, Concertgebouw Brugge, deSingel, Opera Ballet Vlaanderen en Kunstencentrum Vooruit) de handen in mekaar. “Dit beloftevol project is ook voor ons team een prestigeproject geweest. Samen met de partners vonden we het belangrijk om in deze corona-tijden een wezenlijke bijdrage te leveren aan alle cultuurgezinden Vlamingen. Ons uitgangsmotief was eenvoudig: als cultuurliefhebbers niet naar cultuur kan gaan, moeten we cultuur tot bij de liefhebbers brengen,” zegt Jeff Maes, director development services bij Intracto.

Het hele aanbod zal niet enkel via de site te vinden zijn, maar voor iedereen, en dat dankzij partners VRT, UiTinVlaanderen/publiq, Proximus, Telenet, Orange Belgium en Sabam. De verregaande samenwerking tussen cultuurhuizen, de openbare omroep en telecomoperatoren, ondersteund door de Vlaamse Overheid vanuit het kabinet van minister-president Jan Jambon, is hierbij uniek. Podium 19 word gelanceerd met een compilatie van concertbeelden en de hoopvolle boodschap: “Vanaf nu kunnen we terug meezingen, ontroerd worden of verbaasd achterblijven.  We schuiven de podiumkunsten weer het podium op met hun eigen zender: Podium 19.“

U kunt vanaf 21 januari naar Podium 19 kijken op Proximus Pickx, Telenet TV, Orange TV en VRT NU.

Credits FamousGrey:

Client: Brussels Philharmonic
Client Contact: Véronique Bossaert
Creative Director: Peter Ampe
Creatives: Olaf Meuleman, Johan Van Oeckel, Steve Maes en An-Sofie Keulen
Design: Elke Helbig
Motion Design: Annelies Carnoy
Production TV&Radio: Marlies Neudt, Sven Van Hee, Eli Sundermann
Account handling: Marko Van Dyck