Poetry in Motion is dood. Leve Leitmotiv!
Verbijstering bij regisseurs, acteurs en creatieven, toen vorige maand het nieuws doorsijpelde: Productiehuis Poetry in Motion houdt het na tien jaar voor bekeken. Op de fundamenten van Poetry in Motion verrijst Leitmotiv, een gloednieuw conceptbureau dat weliswaar nog altijd focust op moving content, maar dat media-onafhankelijk en conceptueel (mee-) denkt en creëert en vooral ook eigen creatie en strategie aanbiedt. Hans Buyse: “Het waren 10 geweldige jaren. Waarin we al doende onder meer hebben geleerd hoe je creativiteit kan richten en kanaliseren, hoe commerciële opdrachten een fantastisch platform kunnen zijn voor creativiteit, hoe belangrijk de rol is die gedrevenheid en toewijding daarin spelen. Maar we hebben vooral ook geleerd dat we heel graag onze goesting doen en dat we onze eigen creatieve reflex niet mogen en niet kùnnen verloochenen.”
“Leitmotiv verwijst als naam naar een aantal vragen die we ons stelden bij de 10de verjaardag van Poetry in Motion – die we op de valreep wél nog uitgebreid gevierd hebben, trouwens. Na 10 jaar, en met de optie voor nòg eens 10, was het relevant om ons af te vragen: ‘Wat drijft ons?’ en ‘Wat boeit ons voldoende om ons ook de komende 10 jaar vooruit te stuwen? En dan merkten we toch dat zélf dingen bedenken en uit de grond stampen het mééste voldoening geeft. Iéts maken, waar er niets was, creëren. Een intentie is mooi, maar een creatie is nog mooier.”
Het nieuwe bureau verlegt z’n focus dan ook veel meer naar concepten en ‘co-creatie’. Hans Buysse: “Leitmotiv is veel meer een conceptbureau dan een productiehuis pur sang. De nadruk zal blijven liggen op moving content. Maar we willen echt creëeren en mee-creëren voor en met onze klanten, in een klein en wendbaar team, met rondom ons een hecht conglomeraat van fotografen, regisseurs, vormgevers, en geestesgenoten die niet noodzakelijk een reclame- of filmachtergrond hebben, maar die onze blik helpen verruimen. Zo is het mogelijk dat we naar aanleiding van een commercial voor een bankproduct brainstormen met een copywriter, een fotograaf en ene tuinarchitect. We willen daarmee een ruimer referentiekader scheppen en navelstaarderij vermijden. We willen dat co-creëren ook graag bij reclamebureaus aanbieden, net zoals een freelance creatief dat doet. En die creatie kan zelfs los staan van de productie. Het is niet omdat we met Leitmotiv een goed creatief idee leveren, dat dat idee ook noodzakelijkerwijs bij ons geproduceerd moet worden. Maar liefst wél, natuurlijk…”
De muziek van Leitmotiv blijkt aan te slaan: Stad Gent, Provincie Oost-Vlaanderen, Gent Jazz, Jazz Middelheim, Provincie Oost-Vlaanderen en Eandis bezweken al voor de charmes van de nieuwe aanpak.
En, een primeur: Leitmotiv zal, in opdracht van De Standaard, exclusieve en internationale moving content maken en aanbieden tijdens en vanop de Cannes Lions.