Populistische puppy’s op de platformen van politici

Communication / News

Exposure is gespecialiseerd in wat je ‘digitale pr’ zou kunnen noemen: dagelijks buigt Reinout Van Zandycke zich samen zijn collega’s, die allemaal een achtergrond hebben in politiek en/of psychologie, over de communicatie van allerlei organisaties die een goede publieke reputatie hoog in het vaandel dragen. 

Exposure monitort nauwgezet de sociale media van niet alleen individuele politici maar ook (lokale afdelingen van) politieke partijen: op die manier proberen ze data te vergaren over de posts die goed scoren en inzichten te verkrijgen omtrent het soort reacties dat daarop komen.

“Elk medium heeft wel een paar dominante spelers,” stelt oprichter Reinout van Zandycke. “Op X, het vroegere Twitter, is Theo Francken bijvoorbeeld baas terwijl Instagram gedomineerd wordt door Connor Rousseau – al post die laatste veel minder dan pakweg Bart De Wever. Op Facebook bekleedt De Wever eveneens de tweede plaats – daar komt niemand in de buurt van Tom Van Grieken met zijn half miljoen volgers. Tijdens de boerenprotesten tegen het stikstofbeleid zorgde Van Grieken op een dag tijd zelfs voor meer interacties dan Joachim Coens op een heel jaar als CD&V-voorzitter wist te vergaren. Vlaams Belang is trouwens over de verschillende kanalen heen de politieke partij met de meeste volgers, al merken we bij alle partijen een zekere stagnatie.”

(...)

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE