Print is not dead, ook niet voor adverteerders

Media / News / Research

roman-kraft-260082-unsplashZelfs Facebook doet het: eind juni bracht het social media platform een eigen printmagazine op de markt, om hun trouwe klanten te inspireren. Facebook is niet alleen, vele merken zetten in op hun eigen consumentenmagazine. Denk maar aan Money Expert van Deutsche Bank, Leef van CM en Beauty & You van ICI Paris XL. Ook uit de acc Agency Survey bleek dat adverteerders als maar meer budget investeren in content marketing bureaus.

Maar hoe worden consumentenmagazines geconsumeerd door de gebruiker? En wat is het effect van deze magazines? Uit de Custometer, een onderzoekstool van Custo en InSites Consulting die peilt naar de efficiëntie van customer media (zie ook ons eerder bericht over deze Custometer), blijkt dat Belgen van magazines houden, ook als ze uitgegeven worden door een merk. Gemiddeld krijgen de magazines van de 75 000 respondenten een waarderingsscore van 7.8 op 10 en blijken ze ook uiterst efficiënt te zijn: 68% van de lezers wil na het lezen overgaan tot een aankoop. Print blijft dus een belangrijk onderdeel van de mediamix.

Custometer?

De Custometer werd acht jaar geleden in het leven geroepen door Custo, de vakvereniging van content marketing bureaus, die deel uitmaakt van de acc, de vakvereniging van de communicatiesector. Het marktonderzoeksbureau InSites Consulting staat als onafhankelijke partner in voor de uitvoering van en rapportering over de onderzoeken. Vandaag kunnen onderzoekers aan de slag met data van 75 000 respondenten die 46 consumentenmagazines evalueerden. Vanaf dit jaar komen daar ook online magazines bij. En daar komen boeiende resultaten uit.29 minuten interactie tussen merk & consumentUit die onderzoeken blijkt dat 9 op de 10 lezers de info in de magazines interessant of nuttig vindt. Mede dankzij de hoge kwaliteit van de magazines en de variatie, krijgen de magazines een waarderingsscore van 7,8 op 10. Dit maakt dat lezers ook de tijd nemen om het magazine te lezen. Gemiddeld bladert een consument 29 minuten door een magazine. « Een half uur interactie tussen een merk en een consument, dat is heel wat in tijden waarin vluchtige online berichtgeving zegeviert, » zegt Vincent Konings, research manager bij InSites Consulting.Custometer mitchel-boot-70005-unsplashDe resultaten die uit de Custometer voortvloeien, zijn uiterst dankbaar voor adverteerders. Zij kunnen hiermee hun magazine evalueren en optimaliseren. Bert Hertogs, editorial manager van het magazine Money Expert van Deutsche Bank, licht toe: « Dankzij de Custometer weten wij dat 88% van onze lezers tevreden tot zeer tevreden is over het magazine en dat de leestijd gemiddeld 34 minuten is. Daarnaast weten we dat 93% van onze lezers die ook magazines van andere banken leest, vindt dat Money Expert even goede of betere informatie geeft en van even goede of betere kwaliteit is dan magazines van andere banken. »
Actie – reactie: 68% wil overgaan tot een aankoop
De studie meet ook welke acties voortvloeien uit het lezen van magazines. Hieruit blijkt dat magazines conversaties triggeren. Ongeveer de helft van de lezers praat namelijk over het magazine of het merk met vrienden, familie of kennissen, 73% gaat na het lezen van het magazine op zoek naar meer informatie, 63% geeft specifiek aan dat ze de website van het merk bezoeken na het lezen van het magazine en 68% van de lezers wil na het lezen overgaan tot een aankoop.
En nu?
« Magazines blijven hun rol vervullen, ook in deze digitale wereld, » zegt Pieter Vereertbrugghen, voorzitter van Custo. Uit de Agency Survey van acc bleek dat adverteerders in 2017 opvallend meer budget hebben geïnvesteerd in content marketing bureaus dan in 2016. Een trend die eveneens te zien is bij de investeringen in digitale marketing bureaus.
In een volgende fase zal de Custometer ook online magazines evalueren. De vraag is niet zozeer print of digitaal, maar eerder hoeveel print, hoeveel digitaal en waar en wanneer. « Wanneer print geschrapt wordt ten gunste van digitaal, zien we een terugval in de leestijd van 25 minuten naar 7 minuten. Digitaal is het medium bij uitstek om te personaliseren en interactie te genereren, waar print dan weer meer over verbinden gaat en een groter bereik heeft. Het slim inzetten van beide luiken is de beste strategie» besluit Pieter Vereertbrugghen.