Procter & Gamble viert 60-jarig bestaan in België

Communication / Marketing / News

Procter Brussels

1963 - European Technical Center (vandaag gekend als het "Brussels Innovation Center")

Procter & Gamble (P&G) viert zijn 60-jarige bestaan in België. In slechts enkele decennia heeft het bedrijf niet enkel iconische merken uitgebouwd voor de Belgen, maar is het ook uitgegroeid tot een belangrijke speler voor de Belgische economie onder andere door de vestiging van het Brussels Innovation Center in Strombeek-Bever, het grootste R&D-centrum voor was- en reinigingsmiddelen van P&G. Naast zijn 60ste verjaardag viert P&G zijn aanhoudende positie als marktleider in verscheidene productcategorieën, alsook de talloze productinnovaties die het leven van de Belgische consument dag na dag verbeteren. In de toekomst zet P&G nog meer in op open innovatie en zal het zijn faciliteiten voor onderzoek naar consumentenbehoeften verder uitbouwen. Want ook in 2017 blijft het bedrijf zijn motto trouw: de consument is baas.

1987-Dash-Belgium

1987-Dash-Belgium

In 1956 opende P&G zijn eerste vestiging in België. Sindsdien hebben merken zoals Pampers, Dash, Oral-B, Gillette en Head & Shoulders danige impact gehad op het leven van de Belgische consument dat ze er niet meer uit weg te denken zijn. Denk maar aan het iconische wasmiddel Dash, dat na al die jaren nog steeds witter dan wit wast, of de legendarische Pampers, die na stoffen luiers de nieuwe norm werden en mama’s meer vrije tijd gaven. “P&G was een van de pioniers van disruptie. Midden de jaren vijftig stond het vrouwen al bij in hun zoektocht naar meer onafhankelijkheid en zelfvertrouwen," getuigt socioloog Herman Konings. Het bedrijf is intussen uitgegroeid tot een van de grootste spelers op de markt van consumentenproducten ter wereld en ook in België is P&G omnipresent: elke seconde worden in België zes producten van P&G gekocht. Het bedrijf speelt bovendien een belangrijke rol voor de tewerkstelling in België: voor zijn dienstverlening, R&D en productie, stelt P&G zo’n 1.500 mensen tewerk, verspreid over het hoofdkantoor in Strombeek-Bever, het Brussels Innovation Center en de productiesite in Mechelen.

1966-Pampers-Print-ad-300dpi

1966-Pampers

Achter het succes van P&G schuilt een mooi samenspel van onderzoek en wetenschap. Jaarlijks investeert het bedrijf wereldwijd twee miljard dollar in R&D, meer dan elk ander bedrijf in de branche. “Innovatie vormt een fundamentele component voor de groei van ons bedrijf. Om de juiste producten te ontwikkelen, is het van essentieel belang om onze consumenten en hun noden te begrijpen. We gebruiken deze kennis om onze merken te vernieuwen, versterken en om ervoor te zorgen dat ze relevant blijven in een wereld die alsmaar weer verandert en steeds diverser wordt,” aldus Luc Suykens, directeur marketing bij P&G Benelux. Lees ook het exclusieve interview van PUB met Luc Suykens naar aanleiding van deze verjaardag.

Luc Suykens

Luc Suykens

Ook voor de toekomst heeft het bedrijf nog heel wat in petto. In 2017 wil P&G met de recent geopende inQbet-campus op een nog meer efficiënte en doelgerichte manier gaan samenwerken met startups en kmo’s om o.a. via zogenaamde hackathons, waarbij onderzoekers zich verdiepen in de meest recente technologie, tot nieuwe inzichten en ideeën te komen die de basis kunnen vormen voor baanbrekende innovaties. “Open innovatie werkt,” licht David Ingram, directeur R&D bij P&G Benelux, toe. “De sleutel tot succes in de toekomst ligt volgens ons in de samenwerking met kmo’s, onderzoeksinstellingen en consumenten. Zo werden hier de zogenaamde pods het leven ingeroepen en die veroveren ondertussen de hele wereld.”

Dreft-Store-Display-Belgium

Dreft-Store-Display-Belgium

Bovendien plant P&G een nieuw consumentenhuis te bouwen dat drie keer zo groot zal zijn als het huidige gebouw, waardoor onderzoeken op grotere schaal, maar toch in een huiselijke omgeving, mogelijk zullen worden. Jaarlijks komen immers meer dan duizend consumenten in het huidige consumentenhuis langs, waardoor de onderzoekers directe en tastbare feedback krijgen van de consument op de nieuwste innovaties.