Proximus en DPG Media sluiten strategisch akkoord rond digitalisering van tv

Media / News

Proximus en DPG Media kondigen vandaag een strategisch partnership aan. De samenwerking is gebaseerd op de digitalisering van tv, met de introductie van nieuwe advertentiemodellen. 

Proximus en DPG Media zetten daarmee een belangrijke stap richting een connected video-ecosysteem, waarbij targeting en data-driven marketing centraal staan. Verschillende GDPR-proof databronnen zullen de basis vormen van de nieuwe vormen van targeting. De telecom-operator en broadcaster, die al inzetten op addressable advertising, starten beiden met de ontwikkeling van de nieuwe digitale advertentiemodellen.

Het verbeteren van het kijkcomfort staat centraal in de overeenkomst tussen Proximus en DPG Media. Proximus rolt in de loop van 2022 gratis de dienst ‘TV Replay - 7 dagen’ uit voor al haar klanten. De content van de VTM-zenders kan binnenkort dus bekeken worden tot een week na de live-uitzending en dit zowel via de settopbox als in de app en online. 

Daarnaast zal het AVOD-platform VTM GO vanaf het voorjaar van 2022 beschikbaar zijn op de nieuwste generatie Proximus-settopboxen (V7). Op die manier kunnen Proximus-klanten voortaan de content van het platform rechtstreeks op hun televisietoestel bekijken.

“We zijn verheugd een akkoord bereikt te hebben met DPG Media rond de verdere evolutie van de kijk- en advertentiemodellen. We zijn ervan overtuigd dat dit het hele ecosysteem ten goede zal komen en zo de consument te kunnen blijven verwennen met lokaal geproduceerde top content op het Pickx-platform,” vertelt Stefaan Haerick, director content partnerships & sponsoring Proximus. 

Wilfried Celis, director audiovisual strategy & partnerships DPG Media, vult aan: “Het akkoord met Proximus is een belangrijke stap in het bouwen van een nieuw video-ecosysteem.  Extra kijkcomfort in combinatie met toekomstgerichte advertentiemodellen vormen de basis van een krachtige samenwerking met de operator die het lokale medialandschap extra zuurstof geven.”

In de zomer van 2021 lanceerde VIA, de federatie van de Belgische broadcasters, een visienota met als doel het economisch model van televisie te herstellen en nieuwe digitale advertentiemodellen te introduceren. ‘Naast lineaire advertenties zullen de broadcasters hun targetingmogelijkheden verder uitbreiden’, stelt de visienota. Het partnership tussen Proximus en DPG Media geeft vorm aan deze visie.

Telenet, SBS en DPG Media sloegen afgelopen zomer, naar aanleiding van de VIA-visienota, de handen al in elkaar. De operator en broadcasters lanceerden toen een nieuw en uniform model voor tv-reclame, met standaard Terugkijk TV en unskippable advertising, om de lokale televisiemarkt te versterken.