Proximus maakt #shifttodigital (en schrapt jobs jobs jobs)

Communication / News

digital unsplashProximus bevestigt in een persbericht een transformatieplan dat de komende drie jaar 1.900 jobs wil schrappen, maar ook 1.250 nieuwe aanwervingen plant. Dat doet de telecomoperator naar eigen zeggen « om van een telecommunicatiebedrijf te evolueren naar een leverancier van digitale diensten. » Proximus lanceert inderdaad zijn #shifttodigital strategie en versnelt daarmee zijn transformatie om relevant te blijven op de Belgische markt en om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen. De vakbonden hebben een stakingsaanzegging ingediend en staan momenteel voor een formeel overleg. Ook de regering ('jobs jobs jobs') volgt het dossier met argusogen.
De versnelling van de digitalisering en de groeiende vraag naar nieuwe soorten diensten aan competitieve prijzen is nog nooit zo groot geweest als vandaag, zegt men bij Proximus. In 2014 is de groep gestart met een transformatietraject waarbij het evolueerde van een telecommunicatiebedrijf naar een leverancier van digitale diensten. Hierdoor kon het bedrijf de voorbije jaren een continue groei realiseren.
Proximus
Hoewel er in het verleden al heel wat inspanningen werden geleverd, moet Proximus zijn transformatie versnellen, zijn kostenstructuur verder verlagen om relevant te blijven op de markt en de nodige investeringen in netwerken, innovatie en content verderzetten. Het streeft daarom naar een bijkomende bruto besparing van 240 miljoen euro tegen 2022. « Om die ambities waar te maken moet Proximus zijn manier van werken veranderen, flexibeler worden, de competenties van zijn medewerkers op digitaal vlak versterken en zijn kostenstructuur aanpassen om meer marktconform te zijn, » klinkt het bij de groep. Proximus plant in de komende drie jaar 1.250 aanwervingen, waarvan 750 bijkomende aanwervingen voor de verdere uitbreiding van haar ICT activiteiten in de diverse filialen en 500 extra mensen binnen Proximus N.V. in de nieuwe digitale domeinen. Daarnaast zorgt, reeds in 2019, de uitrol van het glasvezelnetwerk voor 1600 jobs bij de externe partners.
Vanaf vandaag start het management de consultatie- en informatieronde met de sociale partners om te bekijken hoe deze besparingsdoelstellingen op de meest sociaal aanvaardbare manier kunnen worden bereikt. Medewerkers die het bedrijf zouden verlaten, zullen met de nodige zorg worden omkaderd en begeleid, garandeert de telecomoperator.
« We willen de transformatie van Proximus versnellen om de uitdagingen van de toenemende digitale wereld aan te kunnen en de toekomst van het bedrijf veilig te stellen, » klinkt het bij Dominique Leroy, ceo van de Proximus Group. « We begrijpen dat al deze veranderingen voor enige onzekerheid in onze teams zullen zorgen, maar het tempo van de digitalisering en de disruptieve marktomstandigheden laten ons geen andere keuze. Met onze traditie van sociale dialoog rekenen we op onze sociale partners om snel constructieve discussies aan te gaan. »