PUB Exclusief: uw wekelijkse coronawidget

Media / News / Research

In deze crisisperiode bundelen PUB Magazine en Auxipress hun krachten om u elke week een uitzonderlijke widget aan te bieden in verband met het coronavirus. Elke week kunnen jullie volgende onderwerpen verwachten: de evolutie van het coronavirus in de Belgische media, de gevolgen gelinkt aan de crisis, een top 5 van de meest vermelde merken in deze context, de sectoren en persoonlijkheden die het meest genoemd werden tijdens de voorbije week en nog veel meer!

Insights week 6 (25/04/2020 – 01/05/2020)

Het aantal vermeldingen en artikelen over het coronavirus is deze week opnieuw aanzienlijk gedaald ten opzichte van vorige week. De 1 mei-vakantie heeft uiteraard een grote rol gespeeld in deze daling, maar het is belangrijk om op te merken dat de dagelijkse piek in vermeldingen en artikelen deze week ook is afgenomen ten opzichte van de voorgaande week. Dit is een tastbare indicator die bevestigt dat, ondanks de aanhoudend grote belangstelling van de media, de trend afneemt. Een logische constatering, gezien de duur van de crisis.

Het aandeel van de artikelen over het coronavirus in de Franstalige media ligt nog steeds hoger dan in de Nederlandstalige media. Deze kloof lijkt echter in de loop van de weken constant te blijven.

De top 5 van de meest genoemde merken met betrekking tot het coronavirus is aangepast om alleen Belgische merken in deze ranking te houden. Brussels Airlines was deze week het meest genoemde Belgische merk (487 vermeldingen). Het Belgische Rode Kruis wordt nog steeds even vaak genoemd in de Belgische media, terwijl ook de SNCB/NMBS en AB Inbev in de rangschikking zijn opgenomen. De KU Leuven staat voor de tweede week op rij in de top 5.

Door internationale beroemdheden bewust buiten beschouwing te laten, is de volgorde van de meest geciteerde beroemdheden in verband met de crisis licht gewijzigd. Vergeet Donald Trump en Emmanuel Macron en maak plaats voor Belgische persoonlijkheden! In dit spel is Sophie Wilmès veruit het meest populair (569 vermeldingen), vóór viroloog Marc van Ranst. Opgemerkt moet worden dat ook politieke beroemdheden als Philippe De Backer en Maggie De Block deze week vaak werden genoemd. We zien dat deze top 5 onevenwichtig is qua Nederlandstalige (4) versus Franstalige (1) persoonlijkheden. En dit ondanks het feit dat de Franstalige pers het coronavirus uitgebreider behandelt dan de Nederlandstalige pers wat betreft het aantal artikelen. Ook moet worden opgemerkt dat Emmanuel André, zoals verwacht, na zijn terugtrekking als woordvoerder, uit het klassement verdwenen is.

Ten slotte bevindt de luchtvaartsector zich voor het eerst in 6 weken monitoring in de top 5 van de meest genoemde sectoren, op de 4e plaats (2856 vermeldingen). Dit is grotendeels te danken aan de redding aankondigingen van Brussels Airlines. De distributie blijft de sector met de meeste media-aandacht, vóór de horeca en de bankensector.