PUB Exclusief: wekelijkse coronawidget

Media / News / Research

In deze crisisperiode bundelen PUB Magazine en Auxipress hun krachten om u elke week een uitzonderlijke widget aan te bieden in verband met het coronavirus. Elke week kunnen jullie volgende onderwerpen verwachten: de evolutie van het coronavirus in de Belgische media, de gevolgen gelinkt aan de crisis, een top 5 van de meest vermelde merken in deze context, de sectoren en persoonlijkheden die het meest genoemd werden tijdens de voorbije week en nog veel meer!

Insights week 2 (28/03/2020 – 03/04/2020)

Na een vrij rustige start van de week in de print- en webmedia is het aantal vermeldingen van het coronavirus afgelopen weekend sterk toegenomen. De piek van 116.366 vermeldingen deze woensdag was echter minder dan de week ervoor (126.221 vermeldt). In totaal waren deze week (28/03/2020 - 03/04/2020) 648.098 vermeldingen en 19.395 artikelen waarin het coronavirus werd vermeld, oftewel een daling van 8,49% in vermeldingen en 10,15% in het aantal artikelen ten opzichte van vorige week.

Het coronavirus is nog steeds meer aanwezig in de Franstalige Belgische pers dan in de Nederlandstalige, aangezien 56,25% van de artikels die Covid-19 vermelden Franstalige artikels waren, tegenover 43,75% van de Nederlandstalige artikels. Wel kan er op gewezen worden dat het verschil iets minder groot is dan de vorige week.

Wat betreft de merken die de afgelopen week het vaakst genoemd werden in verband met het virus, loopt Proximus voor op Delhaize en BNP Paribas Fortis. Delhaize en het Rode Kruis staan voor de tweede opeenvolgende week in de top 5.

Het toerisme is de 5e sector die het meest genoemd wordt in verband met de crisis, in een top 5 die verder ongewijzigd is ten opzichte van de vorige week. Distributie blijft deze week de sector die het meest wordt geassocieerd met de crisis in de media.

Trump blijft de beroemdheid in de Belgische media die vorige week het meest werd geassocieerd aan het virus, vóór de interfederale woordvoerder Emmanuel André en minister van Volksgezondheid Maggie De Block. Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, ondervindt een sterke toename van de media-aandacht in de Belgische pers, in tegenstelling tot Sophie Wilmès, die uit de top 5 verdwijnt.