PUB sprak met Raphael Dumont (Vice Belgium)

Communication / Media / News

Raphael Dumont, general manager van Vice Belgium, zegt het steeds opnieuw: Vice is een medium waarin hij echt gelooft. Al bijna 25 jaar volgt hij dit tijdschrift voor wie jong is (van geest), dus al sinds de gedrukte versie ervan: "Ik denk dat het een medium is dat waarden heeft en een antwoord biedt op een vraag. Toen Vice meer dan drie jaar geleden in België begon, was ik al overtuigd van de doel- en inhoudelijke aanpak, namelijk ruimte laten voor jongeren om zich te uiten. Ik ben er erg trots op dat ik een internationaal medium een groter bereik kan geven."

Na zijn studie communicatie en digitale ervaring bij bureaus als RMB en IP, maar ook bij enkele creatieve bureaus, vindt Raphael Dumont dat hij niet zo misplaatst is, want meer dan alleen een magazine, laat Vice hem toe een multifunctionele functie te bekleden. De doelstellingen van Vice blijven vanaf het begin dezelfde: zijn lezers in staat stellen om hun eigen kracht te ontwikkelen, (intelligent) te informeren en te vermaken. De inhoud is journalistiek en kwalitatief, en spreekt deze doelgroep aan over uiteenlopende onderwerpen zoals klimaat, muziek, skateboarden... maar ook over drugs en seks, waarbij Vice een platform wil zijn waar jongeren zich kunnen uiten en vertrouwen hebben. Deze onderwerpen, waarvan Raphael Dumont vindt dat ze besproken moeten worden, worden behandeld om het bewustzijn te vergroten en bepaalde risico's bloot te leggen door ervaringen uit te wisselen, maar niet door de plaats van de politie in te nemen, omdat volgens het tijdschrift andere media dit al doen. "Het is voor ons heel belangrijk dat onze teams centraal staan bij de evenementen, als er een klimaatmars is, lijkt het ons duidelijk dat onze journalisten al sinds dag 1 deelnemen. De straat is de bron van cultuur, dat is waar je moet zijn. Vice zal altijd proberen te blijven wat het is, en zijn waar anderen niet zijn. Ofwel: de informatie, maar op een andere manier."

Naast het klimaat zet Vice zich ook in voor Gender Inclusive Language: de artikelen zijn zo geschreven dat ze niet discrimineren vanuit het oogpunt van seksuele en sociale genderidentiteit, waardoor genderstereotypen worden vermeden. "We zijn ons ervan bewust dat ons publiek meer dan twee manieren heeft om zich uit te drukken. Het is zeer belangrijk voor ons om zo dicht mogelijk bij ons doel te zijn en daarmee te kunnen dialogeren."

Transparantie staat voorop, het Vice-model is gebaseerd op reclame-inkomsten, maar deze advertenties zijn duidelijk geafficheerd. Volgens Raphael Dumont hebben jongeren een bulshitdetector en om dit vertrouwen niet te verbreken, wil het tijdschrift duidelijk maken wanneer het gesponsorde inhoud is. Werken met merken, terwijl je dicht bij je publiek blijft, is waar de uitdaging ligt: "We leven in een wereld van volledige inhoud, merken moeten zich koste wat het wil focussen en opvallen. We werken met merken zodat ze een doelgroep bereiken met inhoud die het verschil maakt en hen in die cultuur integreert. Wij zijn merkvriendelijk, maar eerst het publiek! Uiteindelijk worden advertenties op zichzelf al oké, want ook al kondigen we aan dat het promotie is, we willen toch dat onze lezers er plezier aan beleven om ze te ontdekken. Het is interessant en toch een hoogwaardige inhoud. Onze media zijn gratis, reclame financiert deze media gedeeltelijk, maar we willen dat deze reclame zo weinig mogelijk opdringerig is en zo goed mogelijk aansluit bij de marktvraag. Zo brengen we met Vice Studio bijvoorbeeld ook onze productiecapaciteit op de markt."

De ambities zijn hoog bij Vice Belgium, omdat het magazine erkend wil worden als een mediaspeler, zich steeds meer wil settelen, redactioneel wil groeien en inhoud wil blijven produceren, wat de hoofddoelstelling van Vice Belgium is en blijft. "Het is onze ambitie om de stem te zijn van deze generatie, mensen die om alles geven, of ze nu jong zijn ovenlichaam of van geest. We willen een referentie blijven voor jongeren en voor de jeugdcultuur in België. Het belangrijkste is om ons DNA en onze gemoedstoestand te behouden." Eén ding is zeker voor Vice: The World is Young. Jongeren hebben een stem en moeten gehoord worden.

Noot: op 25 november 2019 is Raphael Dumont te gast op een Breakfast Session by PUB.