Publicis blijft onbewogen bij ALS

Crea / News

ALSLiga

De afgelopen weken kon u op de sociale media nauwelijks ontsnappen aan het fenomeen 'The Mannequin Challenge', een campagne van de ALS Liga rond de dodelijke spierziekte ALS. Tussen de vele virale videos zaten ware pareltjes. Net wanneer u dacht dat u het nu ongeveer wel gezien had, laat een nieuwe Mannequin Challenge u genadeloos stilstaan bij het leven.

De eerste seconden zit u te kijken naar een gewone Mannequin Challenge: de camera travelt doorheen een medisch labo, voorbij onderzoekers en professoren in witte jassen die - zoals het hoort - stokstijf blijven staan. Maar wanneer de  laatste mannequin in beeld komt, krijgt de challenge een andere wending. Terwijl de onderzoekers hun activiteit hervatten, blijft deze laatste mannequin onbewogen. Op een bordje op zijn schoot lezen we 'Voor ALS-patiënten is elke dag een Mannequin Challenge'. U begrijpt het al: deze persoon heeft ALS, Amyotrofe Laterale Sclerose, een dodelijke spierziekte die één voor één alle  spiergroepen aantast, wat leidt tot volledige verlamming en binnen de 2 à 5 jaar tot het overlijden van de patiënt. Bij deze ziekte kan u onmogelijk onbewogen blijven.

De Belgische ALS Liga en de onderzoekers in de film hebben nood aan fondsen om hun onderzoek naar ALS verder te zetten. Helpen kan door te doneren en de video te delen. De campagne werd ontwikkeld door Publicis.

Credits:
Agency: Publicis Brussels
Client + client contact: ALS League Belgium, Evy Reviers
Creative Director: Tom Berth, Geert De Rocker, Naïm Baddich
Creative team: Marc Richard Vander Heyden, Massimo De Pascale, François Massinon, Massimo Regaglia, Pierre Urbaniak
Account Manager: Fréderic Sodermans
Producer: Daan Feytongs, Marc Van Buggenhout
Camera: Muna Baradi
PR Director: Kathy Van Looy