Publicis Groupe en Brussel Mobiliteits lanceren Cairgo Bike bij professionals
Om het ecosysteem Cairgo Bike onder zelfstandigen en professionals meer bekendheid te geven, ontwikkelden Publicis Groupe en Brussel Mobiliteit een onderscheidende branding en een eerste campagne die de voordelen van dit ecosysteem duidelijk in de verf zet. Vervuilende diesel minibusjes, veelal gebruikt door KMO’s en kleine zelfstandigen, zijn immers een grote bron van vervuiling in het Brussels gewest en deze verplaatsingen kunnen, toch zeker gedeeltelijk, door de cargofiets vervangen worden.
Cairgo Bike gaat verder dan het promoten van cargofietsen. Het is een ecosysteem dat Brussel Mobiliteit met verschillende partners heeft opgezet met als doel de luchtkwaliteit in Brussel te verbeteren. Het project heeft Europese financiering ontvangen via UIA, en zal de komende drie jaar in Brussel, onder het toeziend oog van Brussel Mobiliteit, uitgerold worden. Het project Cairgo Bike wordt ook nauwgezet opgevolgd door Brussel Leefmilieu en de VUB-MOBI.
Binnen het ecosysteem bieden de partners Urbike en Pro Velo verschillende merken van cargofietsen aan die je kan aankopen of leasen. Via Cambio kan je cargofietsen huren en Remorquable biedt dan weer aanhangwagens voor de fiets aan. Daarnaast is er ook nagedacht over opleidingen om de cargofiets veilig te besturen en over aangepaste parkeerruimte.
In de campagne zien we vijf zelfstandigen die de cargofiets dagelijks gebruiken bij de uitoefening van hun beroep. Electricien Abdelillah, bloemenverkoopster Gertje, wijnhandelaar Marie, slotenmaker Kevin en soepmaker Sébastien hebben elk zo hun reden om de cargofiets te gebruiken voor hun verplaatsingen. Het gaat allemaal wat vlotter, sneller en duurzamer met een cargofiets. Makkelijk op je bestemming geraken en een parking vinden, aanzienlijke volumes uitstootvrij naar een klant vervoeren...
De campagne wil de tastbare voordelen van de cargofiets en Cairgo Bike in de brede zin bij deze groep meer bekendheid geven en nodigt hen uit om zich verder te informeren op de website cairgobike.brussels. De premie, die door Brussel Economie en Werkgelegenheid (BEW) aangeboden wordt bij aankoop van een cargofiets of aanhangwagen (en die tot wel -50% van de aankoopprijs kan bedragen), moet deze groep extra aanmoedigen om de cargofiets te overwegen.
De campagne verschijnt in dagbladen en sociale media. Publicis Groupe beheert samen met VO Citizen de branding, de communicatie en de evenementen van het project Cairgo Bike.
Credits
Client (brand & contacts): Sofie Walschap, Charlotte De Broux & Camille Thiry
Client Lead: Ivo van der Pas
Account Manager: Angela De Grève
Account Executive: Chiara Rozenberg
Chief Strategy Officer: Berten Peremans
Brand & Campaign Strategy Director: Jan Govaert
Brand & Campaign Strategist: Nicolas Vergauwen
Content Strategist: Christina Goosdeel
Creative Director: Sven Nijs
Creatives/concept providers: Jean-Marc Wachsmann & Frederic Van Hoof
Copywriter NL: Wim Corremans
Copywriter FR: Jean-Marc Wachsmann
Content Director: Maarten Van Herck
Content Manager: Louise Vankueken & Tine Lauwers
Content Designer: Christopher Goossens
Creative Designers: Natacha De Nauw, Mauro Cordella, Christophe Van Tricht
Creative Retoucher: Fred Dupont
Sr Infographists: Renaud Stevens, Thierry Staes, Arnaud Duval
Art Buyers: Marie Libouton, Ingrid Deuss
Digital Production Lead: Teo Rasmerita
HTML Integrator: Thierry Vandermeulen
Sr Touchpoints Expert: Meriem Lahbib
Digital Touchpoints Experts: Lisa De Bonnet, Anna Krasowski
External partners
VO Citizen: Alice Segers, Miguel Van Keirsbilck
Voice: Aude De Pauw
Production: Pickles
Photographer : Stanislas Huaux