Recupel en Mortierbrigade toveren koelkast om tot sauna

Crea / News

Jaarlijks raken ruim 200.000 afgedankte koelkasten ‘vermist’. Ze komen namelijk niet terecht bij Recupel, die ze door gespecialiseerde firma’s kan laten ontmantelen, depollueren en recycleren. Als je weet dat de negatieve impact van één slecht gerecycleerde koelkast vergelijkbaar is met de uitstoot van een dieselwagen die van Brussel naar Peking rijdt, moet dat ons grote zorgen baren. Door je koelkast achter te laten bij elektro-handelaars met het ‘hier recycleren we goed’-label, word je deel van de oplossing.

“Eens gedepollueerd, kan je een koelkast haast volledig recycleren. Ze bestaat voor het grootste deel uit metalen en kunststoffen. Onze Belgische recyclagebedrijven kunnen die perfect scheiden en klaarmaken om opnieuw als grondstoffen ingezet te worden voor de productie van nieuwe apparaten,” vertelt ​Eric Dewaet, CEO van Recupel.

Om meer bekendheid rond dit probleem - en de oplossing - te creëren, bedacht Mortierbrigade een stunt met daaraan gekoppeld een campagne. Het bureau bouwde een koelkast om tot een sauna, die vandaag aan het Centraal Station in Brussel staat om passanten te informeren over de negatieve gevolgen van een slecht gerecycleerde koelkast. Later zal deze installatie ook een volledige week op Batibouw komen te staan. De koelkast-sauna leeft daarna verder in printadvertenties, online video’s en op social media.

Credits

Client: Recupel
Client contacts: Annelies Evens, Frieda Geeurickx, Medina Boufekane

Agency: mortierbrigade
CEO: Jens Mortier
Executive Creative Director: Joost Berends Brand Design Director: Philippe De Ceuster

Creatives: Fred Van Hoof, Benoit Menetret, Frédéric Delouvroy, Michiel Baeten, Nicolas Gaspart, Frédéric Zouag
Stagiairs : Tjorven Nijs, Lennert Peeters

Strategy: Michiel Noens, Maaike De Wae Lead Producer: Anneleen Vande Voorde Producer: Quentin Donckerwolcke
Social Lead : Lisa Smets

Social Creatives : Tine Van Daele & Ella Van Capellen

Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata, Sophie Bayeul, Graphic Designer: Kaatje Schreurs,
Video Editor: Jelle Stroo
Web developer: Wout Leemans

Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata Illustrations: Tim Van den Broeck (Timletsgo.com) Animation: Aad Verstraelen

Production Company: Claudia Trucco Photographer: Kurt Stallaert
Editor: Stijn Van Assche Post-production: The Living Room Grading: Stijn Van Assche Soundstudio: Sonhouse