Rode Kruis-Vlaanderen en Wunderman Thompson geven voor elkaar

Crea / News

Rode Kruis-Vlaanderen lanceert samen met Wunderman Thompson z’n nieuwe imagocampagne #geefvoorelkaar. De campagne moet Vlamingen aansporen om bloed of plasma te doneren en wil dat doen met een emotionele, maar vooral herkenbare boodschap.

Wanneer we mensen die bloed geven vragen waarom ze dat doen, dan is het meest gegeven antwoord: om iemands leven te redden. Voor mensen die geen bloed geven is net die gedachte de drempel. Want, wie is die iemand? Met de campagne willen we elke Vlaming laten zien dat de groep van mensen waarmee we een band voelen, veel groter is dan we eigenlijk denken. En de reden om bloed of plasma te doneren, dus ook.

De video toont daarom een herkenbare aaneenschakeling van uiteenlopende groepen mensen. We zien hen op verschillende plaatsen en op verschillende momenten. Toch is het geen typische vignettespot: alle scènes zijn compleet bevroren alsof de tijd eventjes wordt stilgezet. We staan als het ware even stil bij deze emotionele momenten. De camera zweeft door de scènes heen. Waardoor er een magische sfeer ontstaat, die de emoties die in de groep beleefd worden op een intieme manier in beeld brengen. De voice over neemt de gedachten van de kijkers mee op sleeptouw, laat hen zelf ontdekken dat we om veel meer mensen geven dan we eigenlijk denken en laat hen achter met één simpele vraag: Voor wie geef jij?

Naast een brede awareness campagne via TV en cinema wordt de campagne ook op YouTube, Instagram en Facebook uitgerold. Hiervoor werden specifieke korte formaten per doelgroep gemaakt die, door hun visuele stijl en herkenbare emotie, elke doelgroep apart activeren. Daarnaast wordt het concept ook uitgerold in print, outdoor, bannering en op de website. De campagne zal, dankzij deze gesegmenteerd aanpak, twee jaar toepasbaar blijven over alle media heen.