Radio 2 blijft grootste familie van Vlaanderen

Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) heeft vanmorgen de nieuwe luistercijfers voor de radiomarkt bekend gemaakt. Deze resultaten bestrijken de periode van 7 januari tot en met 15 april 2017.
Met 31,3 procent haalt Radio 2 haar hoogste marktaandeel in vier jaar. Het populaire radionet maakt daarmee meer dan ooit haar naam van de grootste familie van Vlaanderen waar. Klara laat met een zesde stijging op rij een mooie evolutie optekenen, MNM bereikte nog nooit zo veel jongeren. De VRT-radionetten gaan er samen op vooruit met een totaal marktaandeel van 64,7 procent.
Qmusic haalt 11,1% marktaandeel op 12+ en blijft hiermee de derde grootste radiozender in Vlaanderen. In bereik is Qmusic de tweede grootste zender met 760.000 Vlamingen die dagelijks luisteren. Joe haalt 8,4% marktaandeel op 12+ en haalt daarmee 1 van de beste scores van de afgelopen jaren. Op de commercieel belangrijke doelgroep 18-54 blijven Qmusic en Joe samen stabiel met 28,5% marktaandeel. Iwan Reuvekamp, programmadirecteur radio: “We blikken terug op een fijn voorjaar. We hebben weer heel wat zotte projecten kunnen steunen met de Plezante Premies bij Qmusic en Joe heeft alle broers en zussen in Vlaanderen op een piëdestal gezet met de Heilige Broer- en Zusdag. We kijken nu uit naar de zomer waar we met onze beide zenders onze luisteraars opzoeken: we openen opnieuw ons Q-Beach House en Joe maakt live radio op heel wat zomerevents. Ondertussen zijn we achter de schermen volop bezig met de voorbereidingen van het najaar, al houden we die plannen nog even geheim.”
Nostalgie blijft met 6,07% een speler waarmee rekening moet worden gehouden, Top FM en Club FM slagen er bij de marktaandelen daarentegen niet in om boven de 1% marktaandeel te geraken.
Voor de volledigheid geven we hieronder ook nog even de verdeling voor de Franstalige radiomarkt.
Ter informatie: deze cijfers zin berekend op volgend universum:
> Bevolking van 12 jaar en ouder;
> Gemiddeld dagbereik (op 7 dagen);
> Uurschijf van 5u tot 5u.
De gegevens van de nationale radio's zijn op basis van de laatste golf. De andere radiocijfers zijn gebaseerd op de gegevens uit een cumulatie van meerdere golven, zodat er een voldoende aantal observaties zijn. Een recentere golf heeft telkens een sterker gewicht. Meer specificaties kan u terugvinden in de methodologie.
Volgende bereikcijfers worden weergegeven :
> Average Daily Reach
Aantal luisteraars in duizendtallen of in percentage die deel uitmaken van het universum 12 jaar en ouder, die gedurende minstens een kwartier naar de radiozender hebben geluisterd op een gemiddelde dag van maandag tot zondag.
> Marketshare
Marktaandeel van de betrokken radiozender in het globale luistervolume van radio in het universum 12 jaar en ouder.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]