RCA en De Marketing Club creëren That Sound

Media / News

RCA en De Marketing Club slaan de handen in elkaar voor That sound. Met deze eigen podcastproductie reiken de communicatiespecialisten bedrijven en merken voortaan een extra kanaal aan om hun verhaal te vertellen. “Podcasts zijn als slow medium vandaag helemaal doorgebroken bij het grote publiek. Als marketeer is het interessant om te zien hoe je met audio de aandacht van je publiek kan trekken en vasthouden”, vertelt Tom Van den Bergh, CEO van RCA.

Wie rondkijkt in de podcastwereld, weet dat er ontzettend veel keuze is: van spannende tot ontspannende verhalen, nieuwe ideeën en inzichten tot extralange interviews over alle mogelijke onderwerpen. Als slow medium heeft podcast de laatste jaren enorm aan terrein gewonnen, als tegenhanger van snel gemonteerde televisie en ultrakorte filmpjes op platformen als YouTube en TikTok. Tom Van den Bergh: “Het succes van podcast, als medium, schuilt in de tijd die je van de luisteraar krijgt. We consumeren vandaag enorm veel content, waarbij de verleiding voor merken groot is om nog meer boodschappen te pushen om te blijven opvallen. Terwijl je met podcasting heel gedoseerd en genuanceerd een verhaal kan brengen. Als marketing- en communicatiebureau onderzochten we al even de rol van audio in ons werk, als aanvullend kanaal in onze mix voor corporate en commerciële communicatie. De samenwerking met podcastexpert Sam Conings hing in de lucht. Vandaag lanceren we samen trots ‘That sound’, onze eigen podcastproductie voor bedrijven en merken.”

That sound kan buigen op een combinatie van strategie, content, creatie, training en technische productie. Sam Conings, maker van de podcast De Marketing Club: “Luisteraars zijn vaak onderweg of aan het multitasken, waardoor je het belang van ‘easy listening’ niet mag onderschatten. Je podcast heeft daarvoor een goede structuur nodig, zodat je je verhaal op een eenvoudige en entertainende manier kan brengen. Uiteraard moet ook de productiekwaliteit professioneel zijn en moet je waken over een ‘goede’ host of gast die niet zichzelf promoot maar weet wat zijn publiek wil horen. Dat klinkt allemaal simpel, maar vraagt toch de nodige expertise.”

Met That sound reiken RCA en De Marketing Club drie concrete podcastoplossingen aan om je publiek te bereiken. Ben Roggen, consultant en content creator bij RCA: “Podcastmarketing is erg breed, van ‘adverteren’ tot creëren. Klanten kunnen bij ons aankloppen voor het hele traject, van strategie tot aanpak en van productie tot Spotify. Zo werkten we al podcasts uit voor de VDAB, LRM en De Vlaamse Waterweg nv. Maar ook bedrijven die zelf geen podcast willen lanceren maar wel iets met audiomarketing willen doen, kunnen bij ons terecht. Wij helpen contacten leggen met relevante podcasts, een boodschap adverteren in een andere podcast of een gast introduceren binnen een podcast over jouw thema. Tot slot kunnen we merken adviseren die zelf al een podcast hebben opgestart maar twijfelen over het resultaat of de impact. We bekijken dan samen waar de verbeterpunten liggen, via een workshop of coachtraject op maat.”

Meer weten over de troeven van podcastmarketing? Check de Metapodcast van That sound: https://www.thatsound.be/podcast

 

Foto boven, v.l.n.r: Marie Piton (RCA), Ben Roggen (RCA), Filip Hellings (De Marketing Club), Tom Van den Bergh (RCA) en Sam Conings (De Marketing Club)