Wij Belgen zijn zeer begaan met onze privacy. Althans: dat dénken we. Want te vaak delen we zonder nadenken persoonlijke gegevens, omdat we gewoonweg onze privacyrechten niet kennen. De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA, vroeger gekend als de Privacycommissie) schakelde RCA in voor een uitgebreide sensibiliserings- en informatiecampagne. RCA nam hiervoor muzikale duizendpoot Ozark Henry onder de arm, voor een groots opgezet experiment.
Onder het mom om één van de 200 concerttickets te winnen voor een exclusieve showcase van Ozark Henry in Brussel, werden heel wat persoonlijke (en overbodige) gegevens gevraagd. De meer dan 1.000 deelnemers gaven vlotjes naam, gsm-nummers, e-mailadressen, geboortedata en favoriete muziekgenres door op de wedstrijdpagina, zonder zich af te vragen wat er met die data ging gebeuren én waarom de organisator deze overbodige gegevens vroeg. De onthulling van de ware toedracht, bij aanvang van het concert, zorgde voor heel wat verraste blikken bij de winnaars. Je zou na de grote GDPR-campagnes beter verwachten. Blijkt maar dat deze sensibiliseringscampage broodnodig was, om ons bewust te maken niet lichtzinnig om te springen met persoonsgegevens. Zo willen RCA en GBA de Belgische burger aanzetten om actief beroep te doen op zijn of haar privacyrechten bij vermoeden van misbruik.
RCA bedacht en realiseerde de campagne, inclusief de uitgebreide informatieve website beschermjegegevens.be. Voor zij die twijfelen: de voor de wedstrijd verzamelde gegevens zijn reeds gewist.
PROJECTMANAGER PR & COMMUNICATIE - NANS
OVER WITH LOVE NANS* With Love Nans* is een creatief communicatie- en PR-agency […]
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]