RCA lanceert Brandstudio met Jonathan Danko

News / People

Exact een jaar geleden maakte RCA haar nieuw management en strategie wereldkundig. Dat 2020 er zo zou gaan uitzien, was zacht uitgedrukt een complete verrassing. Voor ons allemaal. Maar in alle coronacomplexiteit heeft RCA niet stilgezeten: de laatste jaren breidde het bureau haar fullservice-aanbod uit, naar de breedte van nationale en internationale klanten, profit, social profit en overheid. Nichespecialisaties zaten al jaren stevig in het dna van het bureau, hence het team van consultants in crisis, strategie en performance marketing, om er maar enkele te noemen. En nu is er de Brandstudio. Een expertcenter waarin de senior strategen, designers en creatieven sàmen met klanten en partners de merken voor morgen maken en managen. Merken hebben in deze vuca-context een kompas nodig hebben, een richting. Vanuit het expertcenter worden de services van het fullservicebureau enorm versterkt enerzijds, en kan je als klant rekenen op zeer gespecialiseerde kennis en knowhow anderzijds. Een sterke premisse om de complexiteit van een volatiele markt aan te kunnen, zo luidt het. Tom Van den Bergh (ceo van RCA en ook auteur van het boek Beyond Brands), gelooft sterk in de duurzame en strategische waarde van merken: “Merken staan centraal in ons vak én leven. Dat hebben ze altijd al gedaan. Maar in een marktcontext die tegelijkertijd fantastisch en fataal is, hebben we nood aan robuuste merken. In onze brandstudio organiseren we ons daarop, in verschillende disciplines, gaande van brand strategy en brand design, over employer branding tot corporate branding."

Een belangrijke sleutel in het succes van de Brandstudio was het aantrekken van design director Jonathan Danko, een merkendenker-pur-sang, die zijn strepen al stevig verdiende bij onder andere Branding Today, Intracto en Kunstmaan. Jonathan Danko: “Waar verandering de enige constante is, moet een merk kunnen bewegen of zich aanpassen zonder zijn kernwaarden te verliezen. We creëren en denken vanuit een systeem, een lerende logica. Zo maken we merken responsive. RCA werkt doordacht, met respect voor de identiteit van merken. Of dat nu op vlak van corporate branding is, of eerder het commerciële. Binnen RCA en de Brandstudio bouw ik mee aan een platform voor merkdenken en merkwerken.”

Foto, vlnr: Tom Van den Bergh (ceo), Francesco Caccamese (strategic director), Bart Klerckx (creative director) en Jonathan Danko (design director)