Reclame tussen droom en daad

Communication / News

Willem Elsschot - zelf een begenadigd copywriter en reclamemaker - wist het al: "tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren, en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren". De ACC voerde een onderzoek uit bij leden-bureaus naar aanleiding van de coronacrisis. Dat onderzoek vond plaats op 27 maart en werd ingevuld door 59 bureau(-groepen), die samen 66 bureaus vertegenwoordigen van de 75 bureaus die voor het onderzoek in aanmerking kwamen (90% dus), met name: de Brand Activation, Digital Marketing, Integrated en PR-bureaus. Voor de bureaus met een focus op events of contentmarketing werden afzonderlijke onderzoeken opgezet.

PUB zoomt hieronder in op enkele highlights. Uiteraard gaat dit om een momentopname. Bij PUB hebben we de indruk dat na de aanvankelijke windstilte stilaan weer campagnes worden opgezet door adverteerders en bureaus, al is het overduidelijk dat veel campagnes, en zeker de grote, nog steeds on hold staan, zolang bijvoorbeeld de non-food retail stilligt.

  1. Impact van de corrona-crisis (tot 27/03) op het werkvolume
    1. 91% ziet een daling van het werkvolume
  2. Welke maatrregelen werden getroffen:
    1. 95% overweegt tijdelijke werkeloosheid
    2. 13% overweegt ontslagen
    3. 11% overweegt opnemen van verlofdagen
  3. Hoe wordt tijdelijke werkeloosheid toegepast?
    1. 46% kiest voor lineair (iedereen gelijk)
    2. 42% laat het variëren in de toekomst
    3. 22% kiest voor specifieke maatregelen per functie
  4. Wat zijn de grootste uitdagingen voor uw bureau
    1. 97% zegt dat opdrachten worden uitgesteld
    2. 75% zegt dat projecten geannuleerd worden
    3. 56% zegt dat pitches worden opgeheven of uitgesteld
    4. 44% vermeldt de onzekerheid bij het personeel
    5. 36% zegt dat klanten hun betalingen uitstellen
  5. Leidt teleworking tot minder productiviteit (56%)?
    1. 82% omwille van stress door afleiding familie
    2. 67% omwille van concentratieproblemen
    3. 52% omwille van exponentiële toename van meetings
  6. Leidt teleworking tot meer productiviteit (30%)?
    1. 89% omwille van uitgespaarde tijd commuting
    2. 61% omwille van meer verantwoordelijkheidsgevoel bij de medewerkers
    3. 56% omwille van betere work/life balans
    4. 56% omwille van kortere meetings
  7. Op welke diensten doen klanten meer beroep in corona-tijden?
    1. 58% zegt Social Media
    2. 49% zegt Digital content
    3. 38% zegt Marketing Strategy
    4. 22% zegt PR
  8. Op welke diensten doen klanten minder beroep in corona-tijden?
    1. 46% zet op Marketing Strategy
    2. 39% zegt Creatieve ideeën
    3. 30% zegt Social Media
    4. 26% zegt PR