Reclame wanneer het past
IKEA, Kinetic en Clear Channel lanceren een DOOH-campagne waarbij ze de reclamedruk in real time aanpassen in functie van de effectieve aanwezigheid van het doelpubliek nabij de schermen. Een primeur, meldt Clear Channel trots.
Wie? Wat? Om haar webshop te lanceren, speelt IKEA volop de digitale kaart uit en benut ze de mogelijkheden van digital out-of-home (DOOH). Dankzij een slimme toepassing van data door Clear Channel wordt de reclamedruk automatisch en in real time geoptimaliseerd. Dit cijfer wordt gedurende de dag bijgesteld op basis van frequentiecijfers van de zones in Brussel waar zich City Play-schermen bevinden. IKEA kan zo rekenen op een optimale zichtbaarheid van haar boodschap in een relevante context, en dit op de meest gunstige momenten van de dag, afgestemd op de effectieve aanwezigheid van het doelpubliek.
Miguel Aguza, country external communication manager IKEA Belgium: « Het is onze ambitie om de IKEA-beleving in de kijker te plaatsen bij onze klanten door aangepaste en relevante content te bieden. De gekozen oplossing van Clear Channel en Kinetic laat toe om hierop perfect in te spelen met een geoptimaliseerde mediastrategie. Dit geeft een echte meerwaarde waardoor we de juiste boodschap aan de juiste doelgroep op het juiste moment kunnen communiceren. »
De ambitie bij Kinetic voor dit project is tweeledig, zegt managing director Thomas De Greef: “Ten eerste werken we actief mee aan de ontwikkeling van een nieuwe methode om Digital OOH te plannen en om de extreme flexibiliteit van dit medium te benutten. Zowel IKEA als Clear Channel zijn ons gevolgd in deze vernieuwende technologie. Wij moeten er onze mediastrategie anders door benaderen en de regie moet vervolgens op haar beurt de planning anders beheren. Ten tweede, in een tijdperk waar begrippen zoals ‘context’ en ‘big data’ op ieders lippen liggen, steunt ons project op gegevens die verzameld en verwerkt zijn in real time. Deze gegevens zijn geselecteerd op basis van het belangrijkste criterium in ons medium: de al dan niet aanwezigheid van het doelpubliek nabij onze digitale reclamedragers. »
Om deze technologische uitdaging aan te gaan, heeft Clear Channel in aanloop naar en tijdens de campagne smartphonesignalen gemonitord nabij City Play-schermen. Deze data wordt anoniem verwerkt in een uitgebreid algoritme en stelt Clear Channel in staat om de optimale reclamedruk te bepalen afhankelijk van de effectieve aanwezigheid van het doelpubliek in real time in de buurt van deze schermen. Zo kan ze oplossingen aanbieden die variëren in reclamedruk tijdens de campagne. “Na de lancering van de meest recente CIM OOH-studie, bewijst deze innovatie nogmaals het belang van data in dit medium van de toekomst, waarin een gemeenschappelijk doel voorop staat: het doelpubliek steeds gerichter en relevanter benaderen,” zo luidt het nog bij Clear Channel. Bart Demeulenaere, CCO Clear Channel Belgium & the Netherlands: « Deze ontwikkeling past perfect in de globale strategie van Clear Channel. Als pionier op de affichagemarkt, zijn we er trots op dat we kunnen samenwerken met duurzame en gereputeerde partners, zoals Kinetic en Ikea, om gezamenlijk de toekomst van out of home uit te tekenen. »
De campagne vindt plaats van 17 tot 23 april op het Optiplay-netwerk dat aangevuld is met bushokjes die van top tot teen bekleed zijn met de kleuren van de adverteerder, waarover PUB eerder berichtte (al moesten in Gent helaas deze bushokjes weer worden ontmanteld, omdat ze onveilig zouden zijn en te veel de aandacht van de automobilisten zou trekken). Deze campagne is het resultaat van een samenwerking tussen IKEA, Kinetic, Mindshare, DDB, Citymesh en Clear Channel.