Recupel en Mortierbrigade vullen de Boerentoren met elektronische toestellen

Crea / News

Recupel voerde een grondig onderzoek uit naar ongebruikte en kapotte elektrische apparaten in Belgische huishoudens. Daaruit blijkt dat de gemiddelde Belg 106 toestellen in huis heeft, waarvan 11% niet wordt gebruikt. Dit betekent dat ongeveer 55 miljoen apparaten in woningen stof verzamelen.

Die 55 miljoen toestellen vertegenwoordigen een waardevolle bron van grondstoffen. Het is daarom cruciaal om ze in te leveren bij een Recupel-punt, zodat ze gerecycleerd kunnen worden. Om de omvang van dit grondstofpotentieel te illustreren, bedacht Mortierbrigade een opvallende stunt tijdens de Europese Week van de Afvalvermindering, gekoppeld aan een online campagne.

Met behulp van projection mapping werden twee iconische Belgische gebouwen volledig gevuld met beelden van oude elektrische apparaten. Op 19 november werd de 96 meter hoge Boerentoren in Antwerpen omgetoverd tot een toren van elektro, en op 21 november volgde de 78,5 meter hoge Bastion Tower in Brussel. Deze visuele transformatie, gerealiseerd in samenwerking met Rapid Media, diende als krachtig symbool voor de hoeveelheid elektro die in België gerecycleerd kan worden. Zelfs met deze indrukwekkende projecties is de boodschap duidelijk: de totale hoeveelheid ongebruikt elektro kan maar liefst vijf keer de Boerentoren en acht keer de Bastion Tower vullen.

Keukenapparaten blijken het vaakst ongebruikt te blijven, verstopt in kasten, kelders of op zolders. Bovendien geeft 60% van de Belgen aan oude apparaten te bewaren “voor het geval dat,” terwijl ze in werkelijkheid zelden of nooit meer worden gebruikt.

Credits:

Client: Recupel
Client contacts: Annelies Evens, Chiara Rozenberg

Agency: mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends
Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster

Creatives: Frédéric Delouvroy, Michiel Baeten
Copy FR: Nicolas Gaspart

Client Services Director : Catherine Hamers
Strategic Director : Vincent d’Halluin
Strategy: Francesco Caccamese
Account Director: Anneleen Vande Voorde
Account Manager: Jordi Van Geert
Account Executive: Delphine Rondelez
Traffic & Operations Manager : Doris De Smet

Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata

Videographer: Tor Decraene
Editor: Tor Decraene
Video mapping: Rapid Media