Wat is de essentie van verkopen? Wat doen de beste verkopers beter dan de rest? Dat vertelt salesexpert Jan Roel van Rhee in zijn nieuwe boek 'RED-Selling'. "De beste verkopers laten het alom gepredikte consultative selling grotendeels links liggen," zegt de auteur. "Ze gaan om te verkopen niet op zoek naar de noden van de klant en oplossingen maar focussen op het creëren van enthousiasme en het afsluiten van deals."
Wat bij het RIO-model ontbreekt is de ‘D’ van deals, zegt Jan Roel van Rheen, terwijl de ‘I’ van informatie pas later van belang wordt. De beste verkopers gooien het over een andere boeg: relaties opbouwen, enthousiasme creëren en de deal afsluiten. Dit is RED-Selling: eerst de deal, pas dan de informatie. Wanneer een klant vraagt hoe een project zal worden opgestart, zal een RIO-verkoper precies uitleggen hoe zijn bedrijf dit zal aanpakken. De RED-verkoper zal daarentegen redeneren dat de klant mits een correcte aanpak met hem in zee gaat en pas bij akkoord deze aanpak uit de doeken doen. Weigert de klant, dan vraagt hij wat ontbreekt om toe te zeggen. Hij blijft dus elegant voor de deal gaan en polst naar wat nodig is om deze rond te krijgen. Alles wat de klant zegt of doet, is dus voor RED-verkopers een aanknopingspunt om de relatie te versterken, enthousiasme te creëren en… om de deal te sluiten. Bovendien zorgen de beste verkopers niet alleen voor een groter omzetcijfer, ze stimuleren hun bedrijf ook om steeds beter te doen en te innoveren. “Omdat RED-Sellers zo gefocust zijn op de deal, gaan ze deze nooit uit de weg. Ze kunnen inschatten wat hun bedrijf morgen aankan en zetten hun eigen R&D aan om te innoveren en efficiënter te zijn. Dat is de essentie van verkopen.” In RED-Selling brengt Jan Roel van Rhee verkopen terug tot de essentiële elementen, geïllustreerd met tal van voorbeelden uit de praktijk en zijn ervaring.