Retail en FMCG daveren op grondvesten

Marketing / News / Research / Retail

Zowel in de retail als de FMCG-sector zal de strijd de komende jaren keihard zijn. Dat blijkt uit de whitepaper en de podcast in de reeks 1,5 Meter Sessies van contentmarketingbureau Spyke en radio & music agency Studio Helsinki. Zowel professor Gino Van Ossel (Vlerick Business School) als Kris Michiels (Unilever) blikken daarin terug op de afgelopen maanden, maar kijken ook naar wat zal komen.

E-commerce is de grote trend van de eerste weken en maanden van de coronacrisis. Het groeide in het eerste kwartaal van 2020 wereldwijd met 20%. “Vergelijk het met de teletijdmachine van professor Barabas,” klinkt het bij Gino Van Ossel, professor retail & trade marketing aan Vlerick Business School. “We zijn erin gestapt in maart 2020 en eruit gestapt in mei 2022 of 2023.” Naast e-commerce lijken ook de terugkeer naar de stad en kleinere winkels trends die binnen retail nog versnellen.

Voor FMCG-merken is het vooral shopper marketing dat een hele nieuwe dimensie heeft gekregen. Gedaan met de proevertjes. Gedaan met impulsaankopen aan de kassa. Virtuele pop-up stores en directe verkoop via online kanalen nemen aan belang toe. 

De podcast is te beluisteren via www.anderhalvemetersessies.be of via de gekende podcastplatformen. De whitepaper kan gedownload worden via www.spyke.be. De komende weken nemen Spyke en Studio Helsinki de gevolgen van de nieuwe situatie voor een aantal andere sectoren onder de loep. Ze focussen daarbij op de bedreigingen en de opportuniteiten, maar ook op het belang van marketing.