Rode Neuzen Dag maakt 423.335 jongeren sterker

Media / News

De vierde editie van Rode Neuzen Dag maakt 423.335 jongeren sterker. Dat maakten ambassadeurs Jens Dendoncker en Birgit Van Mol op vrijdagavond 29 november bekend tijdens de slotshow bij VTM. Het einddoel was om zoveel mogelijk jongeren op school te helpen om mentaal, fysiek en sociaal weerbaarder te worden. In totaal hebben 1 op 4 scholen in Vlaanderen - zo’n 900-tal scholen - zich aangemeld als Rode Neuzen School. Kris Vervaet, CEO DPG Media: “Met 4 jongeren in huis weet ik als geen ander hoe belangrijk weerbaarheid is bij de jonge generatie. Ik ben dan ook enorm trots op het feit dat Rode Neuzen Dag véél meer is dan enkel fondsen werven voor het goede doel. Rode Neuzen Dag is echt een beweging geworden, zichtbaar in heel Vlaanderen. Jongeren én hun familie kennen het en de scholen spreken er volop over. Bedankt, Vlaanderen!”Scholen hebben samen 1623 acties georganiseerd om geld in te zamelen voor een zelfgekozen project om de weerbaarheid van hun leerlingen te versterken. Dat bracht in totaal maar liefst 937.156 euro op. Om alle schoolprojecten ook effectief te realiseren was het dubbele nodig. Dankzij alle acties, giften en verkoop van goodies door actievoerders in Vlaanderen werd dat bedrag ruimschoots overschreden. Een totaalbedrag van maar liefst 4.315.197 euro werd ingezameld. Dit bedrag zal voor de scholenprojecten gebruikt worden en daarnaast voor nog andere projecten om de weerbaarheid van jongeren te versterken zoals onder andere de OverKophuizen en wetenschappelijk onderzoek.

Op het moment van de bekendmaking kleurde het Sportpaleis - waar een groot muzikaal slotfeest bezig was - en de Belfius Toren helemaal rood. “Ik kan je niet uitleggen hoe trots we zijn dat we tijdens de liveshow de kaart van Vlaanderen helemaal rood hebben ingekleurd omdat we met heel Vlaanderen meer dan genoeg geld hebben ingezameld om alle schoolprojecten te realiseren. Bovendien kunnen we nu met de grote surplus die Vlaanderen heeft ingezameld nog heel wat extra projecten in scholen organiseren”, vertelt een trotse Birgit Van Mol. “Het zal wel zijn datte! Wat. Een. Eindresultaat. Voor #generationstronger. Ik kan alleen maar zeggen: merci scholen, merci actievoerders, merci Vlaanderen!”, vult een trotse Jens Dendoncker aan.

Naast de liveshow bij VTM organiseerde Qmusic een groot muzikaal slotfeest in het Sportpaleis om alle actievoerders te bedanken. Koen Wauters en Jonas Van Geel tekenden opnieuw present als hosts en maakten er samen met Mabel, Duncan Laurence, Laura Tesoro, Gers Pardoel, Loïc Nottet, Clouseau, blackwave., K3, Ibe, Henri PFR en Jelle Cleymans één groot feest van voor de 15.000 bezoekers. Niels Destadsbader en Nathalie Meskens kwamen nog langs voor een verrassingsoptreden.

Marc Raisière, CEO Belfius: “Belfius heeft zich als maatschappelijk geëngageerde bank-verzekeraar met plezier en enthousiasme achter de missie van Rode Neuzen Dag geschaard: jongeren weerbaarder maken. Zij zijn immers de next generation. Ik kijk tevreden terug op deze editie. Wat me bijblijft, is hoe Rode Neuzen Dag dit jaar in elke uithoek van Vlaanderen heeft geleefd en zich als een rode vlek heeft verspreid. Ik ben dan ook bijzonder trots op alle Belfius-collega’s die de verkoop van goodies en de acties mee hebben gefaciliteerd zowel in onze bankkantoren als op onze hoofdzetel waar dit jaar voor het eerst de Belfius Tower Run plaatsvond. Ook onze klanten droegen hun steentje bij. Ik ben iedereen dankbaar voor zoveel hartverwarmende inzet.”

Het ingezamelde bedrag gaat naar het Rode Neuzen Fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting