Roularta Media Group lanceert Trendify

Innovation / Media / News

Nog beter en dieper (nieuwe) nieuwsonderwerpen uitspitten en naar de achterkant van het nieuws gaan. Dit is exact wat Trendify, een nieuw initiatief van Roularta Media Group, wil bewerkstelligen. Technologische innovatie die de redactionele context maximaliseert met een minimale hoeveelheid onderzoekstijd  om nog meer relevante informatie te kunnen aanbieden.Media staan vandaag voor de uitdaging om kwaliteitsvolle en onderscheidende stukken te brengen, zo luidt het bij Roularta. De innovatiedoelstelling van Trendify is om tools te leveren die journalisten kunnen helpen om creatiever en efficiënter te zijn aan de hand van een verzameling van AI-tools voor mediamonitoring. Hierdoor zullen zij in staat zijn om verassende invalshoeken en meningen te ontdekken waardoor de kwaliteit van de content nog verder verbeterd wordt terwijl de onderzoekstijd vermindert. Deze tools zullen bestaan uit een trend detectie-engine (tijdsgebonden veranderingen in de thema's of onderwerpen detecteren), een opinion mining-engine (opinies gerelateerd aan deze trends ontsluiten) en een trending content detectie-engine (content vinden die veel interactie van gebruikers oplevert over een korte tijdsspanne). De onderzoeksresultaten en nieuwe technologieën zorgen voor kostenefficiënte en innovatieve tools met het oog op  inhoud van hoge kwaliteit.
 
Effectieve samenwerking

Om dit project te kunnen realiseren sluit het Roularta Innovation Lab partnerships met ML2Grow (AI service provider), YestItCan.be (technologie provider) en onderzoeksgroepen VUB-SMIT en VUB-AILab en vormt zo een triple helix (samenwerking tussen overheid, ondernemingen en onderwijs) met het oog op  technologische vooruitstrevende oplossingen. 
Dit imec.icon projectvoorstel (call 2019-2) werd door Agentschap Innoveren en Ondernemen goedgekeurd op 7 februari 2020 en gaat van start op 1 april 2020 gedurende een looptijd van twee jaar.