Roularta Research maakt wegwijs in elektrisch rijden

Media / News / Research

In maart/april van dit jaar deed Roularta Research een uitgebreide bevraging bij zijn lezers omtrent hun attitude tegenover elektrisch autorijden. Het onderzoeksdepartement van Roularta wilde weten welke voor- of nadelen zij zien, of ze al ervaring hebben met elektrisch rijden en of ze in de toekomst ook echt voor een elektrische wagen zouden kiezen.

De bevindingen? Op een doorsnee werkdag rijdt 75% van de respondenten minder dan 50 kilometer per dag. 1 op 4 is compleet onwetend over elektrisch rijden, terwijl 1 op 3 aangeeft er meer over te willen weten.

De top 3 van de voordelen: er is minder CO2 en andere schadelijke uitstoot, het is aangenaam en stil rijden én je hebt de mogelijkheid om thuis op te laden. En aangezien 55% van de respondenten een eigen garage heeft, zou dat ook praktisch haalbaar moeten zijn. De 3 grootste nadelen verbonden aan elektrisch rijden zijn: de hogere aankoopprijs, de beperkte actieradius en het beperkte aantal publieke oplaadpunten. De beperkte actieradius is wat verrassend, want eerder gaf 75% aan minder dan 50 km per dag te rijden met de auto.

“Dit doet ons vermoeden dat er een perceptieprobleem is,” klinkt het bij Roularta Research. “Misschien zou het helpen als mensen ervaring opdoen met elektrisch rijden? Want momenteel blijkt 59% nog nooit in contact te zijn geweest met enige vorm van elektrisch rijden. Daartegenover staat dan wel weer dat 10% momenteel al elektrisch rijdt. En stel dat de consument vandaag een nieuwe auto zou aanschaffen, dan overweegt meer dan de helft om een elektrische variant (100% elektrisch, plug-in of hybride) aan te kopen. Dit geeft aan dat het potentieel er duidelijk is…” Opvallend is hoeveel méér weerstand een 100% elektrische wagen oproept: bijna de helft zweert dit nooit te zullen kopen, terwijl er meer toegeeflijkheid is om een (plug-in) hybride aan te schaffen.

Tenslotte geven de lezers van Roularta aan dat ze overtuigd zouden geraken van een elektrische wagen, indien de aankoopprijs niet hoger is dan een gewone verbrandingsmotor, het simpel zou zijn om een eigen oplaadpaal te voorzien of indien er superchargers langs autosnelwegen zouden zijn voor elk merk (niet enkel voor Tesla’s).

Om de consument een antwoord te bieden op de vele onwetendheden die er zijn rond elektrisch rijden, laadpalen etc en hen wegwijs te maken in het aanbod aan elektrische wagens, plannen de nieuwsmagazines Knack en Le Vif/L’Express deze zomer een contentreeks rond ‘Road to EV’. Deze start met een intro artikel waarin de resultaten van het marktonderzoek uit de doeken gedaan worden. Daarna komen week na week verschillende (auto)partners aan bod, die elk hun eigen standpunt en aanbod aan elektrische auto’s uit de doeken doen.