Roularta versterkt Nederlandse positie door overname WPG Media

Communication / Media / News

Roularta Media Group NV neemt via zijn (100%) Nederlandse dochteronderneming Roularta Media Nederland BV, alle aandelen over van WPG Media, de magazine-afdeling van (en 100% dochteronderneming van) WPG Uitgevers BV. Met die overname wordt Roularta Media Group eigenaar van drie toonaangevende magazinemerken in het mindfullness-segment in Nederland.

Samen met de andere 25 magazinemerken die Roularta Media Group al in portefeuille had in Nederland via haar dochteronderneming Roularta Media Nederland (o.a. EW, Plus Magazine, Landleven, Beleggersbelangen, Truckstar, Delicious en hun talrijke line extensions) versterkt de groep zijn marktpositie als de op één na grootste uitgever van magazinemerken in Nederland. De overeenkomst met betrekking tot de overdracht van alle aandelen van WPG Media werd op 22 september ondertekend onder voorbehoud van (i) het goedkeurend advies van de Ondernemingsraad van Roularta Media Nederland en (ii) de instemming van de Centrale Ondernemingsraad van WPG. De verworven onderneming heeft een omzet van circa 12 miljoen euro en stelt 35 werknemers in voltijdse equivalenten (FTE) in dienst.

De overgenomen magazinemerken en bijhorende nevenactiviteiten uit het portfolio van WPG Media zijn:
- Happinez, al twintig jaar het grootste merk in Nederland op het gebied van spiritualiteit en geluk. Het bereikt maandelijks via het magazine en de digitale kanalen meer dan 1 miljoen mensen. Liefhebbers kunnen tevens terecht bij een mooi uitgebouwde webshop voor mindfullnessartikelen. Happinez wordt via licenties ook in Frankrijk en Duitsland uitgegeven.
- Yoga by Happinez, het merk voor liefhebbers van yoga en een gezonde lifestyle. Dankzij een online platform met meer dan 400 yoga-, meditatie- en pilateslessen en het bekende Yoga Magazine dat vier keer per jaar verschijnt, bereikt Yoga by Happinez maandelijks ruim 75.000 lezers en heeft het merk meer dan 18.000 betalende leden.
- Psychologie Magazine, een maandblad dat wetenschappelijke inzichten uit de psychologie voor iedereen toegankelijk, begrijpelijk en toepasbaar in het dagelijks leven maakt. Het platform Psychologiemagazine.nl biedt informatie, inspiratie, herkenning en duiding voor mentale gezondheid en een leven lang groeien. Via de trainingen van Psychologie Academy kan men er ook lifeskills trainen of een coach vinden. Psychologie Magazine bereikt via de digitale kanalen en het magazine maandelijks rond de 800.000 mensen.

"Ik ben zeer verheugd dat we deze magazinemerken kunnen overnemen," stelt Erwin Van Luit, ceo van Roularta Media Nederland. "Zowel Happinez als Psychologie Magazine en Yoga Magazine zijn krachtige merken; ik beschouw ze als pareltjes in het magazinelandschap. Ze vullen het merkenportfolio van Roularta Media Nederland goed aan. Ik ben ervan overtuigd dat we vanuit de combinatie met bestaande merken van Roularta Media Nederland en de integratie van de activiteiten in onze organisatie verdere ontwikkeling en groei kunnen realiseren." Xavier Bouckaert, ceo van Roularta Media Group, bevestigt dat Roularta Media Group met deze transactie zijn internationale expansie en merkenportfolio consolideert met sterke multimediamerken en impactvolle line extensions. "De B2C-inkomsten van die merken vertegenwoordigen meer dan 90% van de totale inkomsten. Het businessmodel van Roularta Media Group blijft dus verschuiven van B2B- naar B2C-inkomsten," laat hij optekenen.