Safeshops Awards bekroont Belgische webshops

Awards / News

SafeShops-Awards-HeaderVijf Belgische webshops werden bekroond met de eerste Safeshops Awards. Om de Awards toe te kennen, deed safeshops.be, het kwaliteitslabel voor Belgische webshops, een beroep op de ervaringen van 500 online shoppende consumenten. Er werd ook meteen gepeild naar het Belgische koopgedrag van de online consument. Om te kunnen deelnemen aan de Safeshops Awards moesten webshops zich registeren. De eerste 30 die dat deden, zaten in de running voor een Award.

« Online consumenten spelen een cruciale rol in het succes van een webshop. Het zijn zij die hun weg moeten vinden naar een webshop. Het zijn de consumenten die aangetrokken moeten worden door het aanbod en uiteindelijk tot de aankoop moeten overgaan, » vertelt Greet Dekocker, managing director Safeshops.be. « Het leek ons dan ook logisch om net die online consument, de klant, te vragen om hun webshop te beoordelen. »

Er werden 5 Safeshops Awards uitgereikt. Webshops die het best scoorden op vragen omtrent logistieke afhandeling, betaling en klantvriendelijkheid konden respectievelijk de Logistic Champion, Payment Hero en Customer Friendlyness award in de wacht slepen. Wie in alle drie de segmenten de top behaalde en bovendien een verleidelijk concept kon voorleggen aan de consument, maakte kans om in de categorie ‘Overall’ de "Diamond Award" of - voor kleinere, vaak startende webshops - de "Rising Star" binnen te halen. De winnaars van 2017 zijn: NewPharma (Diamond Award), HelloKings (Rising Star), AS Adventure (Logistic Champion), Albelli (Payment Hero), Viata (Customer Friendliness).

Vooraleer tot de beoordeling van de deelnemende webshops te komen, peilde Why5Research, in opdracht van Safeshops.be, eveneens naar het online koopgedrag van de Belg en naar de vereisten voor een webshop om te scoren bij de online consument. Dit leverde een aantal interessante inzichten voor de hele sector. Zo bleek dat 21% van de Belgen dagelijks een webwinkel bezoekt, waarbij 20% ook effectief overgaat tot een aankoop. 75% koopt dan weer weleens bij buitenlandse webshops. En volgens de deelnemers aan het onderzoek zijn de drie belangrijkste elementen om van een goede, betrouwbare webshop te kunnen spreken duidelijkheid over prijzen en kosten (81% ), lage of geen verzendkosten (77%) en scherpe prijzen (76%).