Sanoma geeft vtwonen Vlaamse smoel

vtwonen

Media / News

vtwonen

Dat Sanoma Belgium herstructureerde, een aantal titels (en redacties) bij andere uitgevers onderbracht en nauwer wilde gaan samenwerken met de collega’s in Nederland, is genoegzaam bekend. De crossmediale uitgever wil zich in ons land concentreren op vrouwenmerken en op home & deco. Tot zover de theorie. Op het terrein wordt stilaan duidelijk wat Sanoma voor ogen staat. Bij Flair is Frederik De Swaef voortaan ook verantwoordelijk voor Flair Nederland, Bij home & deco heeft men eind vorig jaar de Nederlandse redacties van Eigen Huis & Interieur en Ariadne At Home opgeheven en deze titels verhuisd naar Mechelen. En vtwonen? Het magazine staat sterk in Nederland en krijgt vanaf september 2016 een Belgische editie. Tot nu werd de Nederlandse editie zonder veel poeha aangeboden in Belgische winkels, nu komt er een echte, gecimeerde Belgische editie. De eindverantwoordelijkheid ligt in Nederland, maar de magazines die in België worden verkocht, krijgen dus een Belgische – of Vlaamse – 'smoel’, zo vertellen Christine Festjens, directeur b2b, en Nico Smout, brand director home & deco bij Sanoma Belgium. “Na de kostenbesparingen zitten we in de fase van de investeringen,” zo legt Christine Festjens de huidige toestand bij Sanoma uit. “We willen investeren in lokale merken en lokale content, binnen een crossmediale strategie.”

De investeringen in vtwonen volgen op de conclusies van de nieuwste Woonstijlenmonitor. De monitor toont aan dat de interesse voor inrichting en decoratie groot blijft én dat geïnteresseerden zich graag laten inspireren door tijdschriften. Niet iedereen houdt van dezelfde stijl, vtwonen speelt van nature al handig in op de trend van ‘mix & match’, op de eclectische woonstijl. Het magazine wil – en dat sluit aan bij de resultaten van het kwalitatieve gedeelte van het onderzoek – praktisch en bereikbaar zijn, met een blik op prijs/kwaliteit. Op die manier is vtwonen erg complementair met andere Sanoma-titels als Feeling Wonen, Stijlvol Wonen en Wonen Landelijke Stijl, en wil Sanoma  zijn marktleiderspositie binnen de woonbladen nog versterken. In tegenstelling tot die bladen heeft vtwonen nog geen Franstalige pendant, maar Festjens en Smout sluiten die niet uit. Adverteerders zijn alvast vragende partij.

Samengevat: eerstdaags ligt de eerste ‘Vlaamse’ vtwonen in de winkel. Met een eigen cover, een eigen voorwoord en Belgische shoppingadressen en advertenties. En uiteraard met reportages over woningen in ons land. “Het magazine moet voortaan aanvoelen als een Vlaams product,” zo luidt het. En Sanoma gelooft in vtwonen: tot nu werden een kleine 10.000 exemplaren van de 'Nederlandse' vtwonen in Vlaanderen uitgezet. De Belgische editie moet dat aantal sterk de hoogte injagen. Er komt een grote lanceringsactie, met onder meer POS-materiaal en tegoedbonnen in het eerste nummer, meer bepaald een cadeaukaart ter waarde van 7,50 euro te besteden op vtwonen.be, en een televisiecampagne. En de adverteerders reageren alvast positief, zegt Christine Festjens. En het crossmediale aspect? “Er is al een eigen webshop vtwonen.be, die we in de toekomst nog veel actiever gaan promoten. En we voeren in Vlaanderen ook al eigen vtwonen-producten onder licentie. Daarnaast zijn we aan het kijken naar televisie, events, licentieproducten en veel meer...."