SBS koopt Native Nation, mediabedrijven op overnamepad?

Native Nation

Communication / News

DPG Media kocht Flexus, Mass Transit Media (Metro) nam een participatie in Done By Friday, Mediahuis heeft Wayne Parker Kent in huis. Uiteraard hebben diverse mediagroepen ook in-house contentmarketingafdelingen (Roularta heeft zijn Brand Studio, en ook Mediahuis, Rossel, DPG Media enzovoort doen dat al langer). Mediafin heeft pr-en contentmarketingbedrijven aan boord. En nu heeft SBS Belgium influencermarketingbureau Native Nation van Bert Marievoet overgenomen. 

Met de overname van de succesvolle start-up Native Nation investeert zendergroep SBS (VIER, VIJF en ZES) voor adverteerders in de creativiteit en impactvolle kwaliteit van social media. Native Nation startte in 2017 en ontwikkelde online verschillende influencer marketing- & PR-campagnes voor Alken Maes, Jeep, Fiat, Axa, Danone, TUI, Pepsico, Campari, Tiense Suiker, Visit Brussels, Stad Antwerpen en 20th Century Fox.

SBS lanceerde in Vlaanderen met Smart AD succesvol gepersonaliseerde reclame op live televisie. De komst van Native Nation biedt SBS volgens het bedrijf opnieuw bredere commerciële mogelijkheden binnen een snel evoluerende reclamemarkt waar creatieve influencer marketing steeds sneller aan belang wint. De teams van Native Nation blijven autonoom vanuit Antwerpen opereren. 

De overname past in het aanbod dat SBS adverteerders wil bieden. Binnen De Vijver Media biedt SBS met de commerciële televisiezenders VIER, VIJF en ZES aan adverteerders een steeds groter aanbod aan: klassieke en gepersonaliseerde total video advertising, pauzeknopreclame en creatieve linken tussen merk en content via Brandcare. SBS is ook actief als regie voor de zenders Discovery, TLC, njam! en Play Sports. De investering in Native Nation ondersteunt SBS bij de verdere ontwikkeling en de creatieve storytelling met influencermarketing. “De tijd is rijp om te investeren in de succesvolle influencer online marketingaanpak van Native Nation in combinatie met de sterke merken die SBS bouwt met content en personalities. Native Nation geeft een sterk en kwalitatief antwoord op de steeds grotere vraag van adverteerders naar creatieve online storytelling en impactvolle influencer marketing. Het aanbod van Native Nation matcht perfect met de creatieve commerciële mogelijkheden die SBS vandaag aanbiedt in populaire tv-programma’s en in druk bekeken videocontent,” zegt  Wim Staelens, chief business strategy & operations bij SBS Belgium.

Native Nation evolueerde de afgelopen twee jaar snel naar een belangrijke commerciële speler, die de activiteiten van SBS perfect aanvult. Bert Marievoet, managing founder Native Nation: ”Tijdens onze gesprekken met SBS is snel duidelijk geworden dat zij een strategische visie hebben voor de toekomst van content die zeer nauw aansluit bij de onze. We zien mooie opportuniteiten om onze expertises te bundelen om sterke tv formats door te trekken naar afgeleiden op mobile. Daarnaast is de adverteerdersmarkt er klaar voor om influencer marketing te integreren in het breder verhaal dat ze willen vertellen vanuit hun merken.” 

Zoë Van Gastel, creative partner Native Nation: “Ons doel is van bij het begin geweest om influencer marketing naar een hoger en daarbij ook creatiever niveau te tillen. De aandacht weten te trekken van een doelgroep op de overbevolkte social media platformen is zonder blozen onze expertise. We kijken er enorm hard naar uit om samen met SBS de pioneers te blijven in branded storytelling met influencers. De consument één samenhangend verhaal meegeven op de klassieke en sociale media, op een manier die hen triggered en bijblijft, daar gaan we resoluut voor.”