Scènes uit de toekomst: Didier Ackermans (Woomera)

Communication / News / Positive Vibes

Exit de ‘exit’, enter de ‘enter’: we gaan met z'n allen het Nieuwe Normaal in. Voortaan stellen we aan spelers uit de sector twee vragen en we rekenen erop dat de antwoorden mensen kan helpen bij het leren omgaan met dat Nieuwe Normaal. Vandaag aan de beurt: Didier Ackermans, chief strategy officer bij Woomera.

Wat zal in het Nieuwe Normaal veranderen aan jullie contacten met klanten? 

“We zullen de komende paar maanden opteren voor ‘remote meetings’, zelfs al missen we face-to-face contacten enorm. Zelf zijn we al vele jaren bekend met project management op afstand en het opzetten van videoconferenties. Hetzelfde voor opleidingen. Maar het is duidelijk dat het feit dat we dit nu voortdurend moeten doen de zaken een beetje verandert. Zo beseffen we nu dat vergaderingen op afstand vaak veel meer tijd in beslag nemen (implementatie, technische storingen, de spraak die niet altijd geperfectioneerd is...). 

We zullen de implementatie van co-working oplossingen/platforms op afstand versnellen (oplossingen voor het bewerken en goedkeuren van lopende campagnes en projecten bijvoorbeeld). Ook dit is iets wat we al hadden geïmplementeerd voor een aantal van onze trouwe klanten voor wie we het hele jaar door werken. Maar de lockdown heeft duidelijk gemaakt dat dit voor bijna al onze klanten een pluspunt is, een winst in efficiëntie en een garantie voor kwaliteits- en leveringscontrole. We werken samen op een gemeenschappelijk platform, dat verhindert soms heen en weer gedoe en het verlies van informatie...”

Welke nieuwe diensten of manieren van werken bieden jullie voortaan aan?

“We hebben verschillende ‘smart bundle’-systemen waarmee onze klanten een vooruitziende blik hebben op hun investeringen en tegelijkertijd kunnen profiteren van een gunstige, degressieve prijs. Niets bijzonders: ofwel een bundel met consultancy-uren, met prijzen per kwartier dat we advies geven, ofwel à la minute operationele of creatieve opvolging. Dit vereist uiteraard een zekere mate van administratieve zorgvuldigheid en toezicht op de diensten. Maar dat is de prijs die je betaalt, als ik dat mag zeggen.

Daarnaast hebben we een ‘sleutel op de deur’-formule opgezet voor het analyseren van de digitale aanwezigheid van onze klanten/prospects. Een formule die we Digital Watchdog hebben genoemd. Als in een digitale waakhond die ervoor zorgt dat de digitale aanwezigheid niet in het gedrang komt en meerwaarde biedt, zowel op het vlak van de klantenrelaties als op het vlak van het bedrijfs- en merkimago. We gebruiken hiervoor verschillende ‘site centric’ tools, maar ook tools voor het analyseren van de aanwezigheid op sociale netwerken, op zoekmachines, het vergelijken en benchmarken van concurrenten, enz. Die analyse is bovendien wederkerend (meestal 1x/maand) om er zeker van te zijn dat we op schema blijven. De klant kan kiezen voor ‘ruwe’ gegevens vergezeld door een paar regels standaard uitleg. Of vragen om consultancy-advies via een vooraf aangekocht ‘urenpakket’ voor telefonische interviews voor debriefing en aanbevelingen etc. Deze win-win formule wordt door onze klanten bijzonder gewaardeerd omdat het goedkoop is en een hoge toegevoegde waarde biedt.”

 

  •