Scripted Series Report 2016: lokale series doen het goed

Het Scripted Series Report 2016 handelt over de uitgesproken aanwezigheid van series op onze schermen. Om een willekeurig publiek samen te brengen zetten kanalen in op lokale ficitie en herwerkingen. Daarnaast werken ze ook in stijgende mate samen met SVOD-platformen om innovatieve content te brengen en hun weergavemogelijkheden te vergroten. « Echte internationale hits komen steeds minder en minder voor in de nationale toplijsten, » stelt Avril Blondelot vast, International Research Manager bij Eurodata TV Worldwide. « Toch spelen internationale producties een groeiende rol in het ontwikkelen van lokale series. Meer en meer nieuwe series zijn aanpassingen van buitenlandse formats », voegt mediaconsultant Léa Besson daaraan toe.
Volgens het Scripted Series Report wijden de 103 bestudeerde zenders voor het rapport zo'n 32% van hun prime-time aan series. Een succesvolle zet, want dat zorgt volgens de studie voor een hoger marktaandeel. Vooral lokale series doen het goed. Zij vertegenwoordigen meer dan 84% van de prime-tip top 15, terwijl internationale hits steeds minder voorkomt in de toplijsten. Voor de kleinere kanalen blijkt het uitzenden van dit internationaal werk dan weer winstopbrengend. Zo slaagde The X-Files (20th Century Fox Television Distribution) om zich te plaatsen tussen de top shows bij de rankings van M6 (Frankrijk), Pro7 (Duitsland), TV3 (Zweden) en Channel 5 (VK). Daarnaast blijkt ook dat Amerikaanse series vooral concurrentie krijgen van series uit landen die voor de importeerder dichterbij liggen.
Verder blijkt uit de studie ook dat series steeds langer beschikbaar zijn dankzij de vele herbekijk-functies en dat ze nu ook vaker verkrijgbaar zijn op verschillende platforms. Daarnaast blijken kortere formaten ook populairder dan vroeger. Zij worden nu sneller aanzien als kwaliteitsseries omdat er steeds vaker bekende acteurs, schrijvers en directors aan meewerker.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]