Semiometrie zet radiozenders in de schijnwerpers
Semiometrie dateert van de jaren 80. Sobemap stelde de methode destijds voor aan de markt, en ze kwam terecht in de bureaus van planners, televisie- en radiodirecteurs, marketeers en zo meer onder de vorm van grote kaarten. Begin jaren 2000 kreeg de semiometrische analyse een digitale dimensie, uitsluitend ontwikkeld door TNS Sofres. De gebruiker kon zijn kaarten voortaan zelf beheren en interpreteren. In plaats van het te hebben over luistercijfers, een onderwerp dat regelmatig verschijnt in onze kolommen, hebben we ervoor gekozen om u onder te dompelen in paletten met een gevoelslading gekoppeld aan de favoriete radiozenders van de luisteraars. Er bestaan verschillende manieren om de consumenten te beschrijven, en semiometrie is er een van. Aan het begin van de Brand Media Monitor studie stelde het instituut een versie 2011-2012 samen die, ook al is ze waarschijnlijk intern gebruikt door regieën of radiozenders als een vinger aan de pols, nooit is gepubliceerd. “Als de mediaplanner het geschikte medium wil vinden om de consument te linken aan merken, dan moeten we verhalen vertellen die nog niet verteld worden door het CIM. Zo geeft het CIM sociaal-demografische info over de consumenten, wat almaar minder relevant wordt om mensen doelgericht aan te spreken. We moeten dus andere middelen gebruiken, zoals semiometrie, wat ik de interne fotografie van een persoon noem…”, preciseert Jan Drijvers, client service manager bij TNS Sofres.
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]