Serviceplan en Gfk lanceren 8ste editie Best Brands Awards

Awards / News / Retail

De Best Brands Awards, het jaarlijkse evenement voor de marketing- en communicatiesector, stoomt zich klaar voor 2023. Deze 8ste editie, georganiseerd door Serviceplan en GfK, zal plaatsvinden bij Docks Dôme in Brussel.

YES FUTURE! 

Het thema van het evenement dit jaar is ‘Yes, Future!’. Waarom? “Omdat de tijden waarin we leven de punkbewering weerspiegelen dat er ‘geen toekomst’ is. Na twee jaar gezondheidscrisis zijn er sinds onze laatste editie van Best Brands veel negatieve gebeurtenissen geweest: klimaatverandering, inflatie, oorlog, koude oorlog en zelfs ‘The Queen is Dead’. Het is een enge tijd voor de wereld die niet alleen gevolgen heeft voor ons op individueel niveau, maar ook voor de manier waarop wij met onze merken omgaan,” klinkt het bij de organisatie. “Tegen alle verwachtingen in zeggen we volmondig ‘ja’ tegen de toekomst. En we nodigen u uit om dat samen met ons te doen. Samen zullen we blijven creëren en overeind blijven, terwijl de steeds veranderende wereld over ons heen spoelt. We zullen niet ten onder gaan, maar surfen op de golven van verandering. Bent u een van de dapperste merken?” 

OSCARS VOOR merken  

In 2004 lanceerden Serviceplan en GfK in München de Best Brands Awards, die nu worden beschouwd als een van de belangrijkste barometers voor merkprestaties. Op basis van een enquête bij 5.000 consumenten, uitgevoerd door GfK, meet deze rangschikking de kracht van merken volgens twee criteria: het werkelijke economische succes van het merk en de emotionele dimensie bij de consument. Een uniek concept dat uitsluitend steunt op de consument om de winnaars te bepalen. 

Negentien jaar later wordt deze prestigieuze jaarlijkse bijeenkomst vergeleken met de Oscars voor merken. De erkenning van het concept is zo groot dat het is geëxporteerd naar verschillende landen in de wereld, waaronder China (2014), Italië (2015), Frankrijk (2018) en, sinds 2016, België. 

BEST BRANDS 2023 

De Best Brands Awards erkennen merken uit 21 verticale sectoren. Dit jaar zijn de categorieën: 

  • Best Consumer Electronics Brands
  • Best IT Brands
  • Best Telecom Brands
  • Best Major Domestic Appliances Brands
  • Best Small Domestic Appliances Brands
  • Best Automotive Brands
  • Best Financial Services & Insurances Brands
  • Best Do It Yourself Brands
  • Best Gardening Brands
  • Best Confectionary, Biscuits and Snacks Brands (New)
  • Best Dairy Brands (New)
  • Best Non Alcoholic Soft & Fruit Brands (New)
  • Best Non Alcoholic Water Brands (New)
  • Best Liquors and Spirits Brands (New)
  • Best Personal Care Brands
  • Best Retail (food, near-food) Brands
  • Best Retail (hi-fi, electro) Brands
  • Best Pet Care Brands
  • Best Pet & Hobby Retail Brands
  • Best Energy & Fuel Brands
  • Best Kitchen Retail Brands (New)

EEN JURY VAN 5000 PERSONEN 

De winnaars worden niet gekozen door een selecte jury, maar via een objectief onderzoek. Via een online enquête wordt de input van meer dan 5000 Belgische consumenten verzameld. Het veldwerk startte in oktober en loopt tot begin december.