Voor de derde keer op rij tekent het Antwerpse visuele communicatiebureau Shtick present voor Flirt Flamand, een initiatief van Literatuur Vlaanderen. Omdat er dit jaar geen fysieke Foire du Livre plaatsvindt (de Brusselse boekenbeurs), zal het programma van Flirt Flamand zich voornamelijk online afspelen. Op de agenda staan onder andere ontmoetingen tussen auteurs die elk aan de andere kant van de taalgrens leven en werken, een digitale serie en een literaire datingwebsite.
Shtick bedacht en ontwikkelde het koepelconcept in opdracht van Flanders Literature, het departement van Literatuur Vlaanderen dat literatuur ondersteunt en promoot in België en het buitenland. De samenwerking loopt al sinds 2019, toen Vlaanderen als eregast werd uitgenodigd op de boekenbeurs in het Brusselse Tour & Taxis.
Flirt Flamand noemt zichzelf het liggend streepje dat de Nederlandstalige en Franstalige literatuur in België verbindt. Van 6 tot 16 mei zullen op het middaguur video’s verschijnen op het digitale platform flirtflamand.be, waarin twee of drie auteurs – telkens Nederlandstalig en Franstalig – elkaar ergens in Brussel ontmoeten, om elkaar en elkaars werk te leren kennen.
“Het is fantastisch om te zien hoe het concept en de uitwerking van Flirt Flamand na drie opeenvolgende edities nog steeds overeind staat,” aldus Rienk Michielsen, art director en bezieler van het concept. Ook bij Literatuur Vlaanderen reageren ze tevreden. “Zoals zovelen zagen wij door de huidige omstandigheden onze fysieke plannen voor een beursstand in het water vallen,” vertelt Lien Devos, projectleider bij Literatuur Vlaanderen. “Gelukkig konden we samen met Shtick snel schakelen en een mooi digitaal alternatief op poten zetten. Naast de MATCHMAKER, een digitale grensoverschrijdende koppelaar, kan je intekenen op het digitale toneelstuk #THOMIZE, waarin je schaamteloos een intieme conversatie tussen auteurs Lize Spit en Thomas Gunzig kan volgen.”
Literair daten
Om online ontmoetingen tussen auteurs om te zetten in real life-verbindingen tussen lezers, ontwikkelde Shtick de mogelijkheid om een literaire soulmate te vinden aan de andere kant van de taalgrens. Een belangrijk onderdeel van het digitale platform is de MATCHMAKER. Hier kunnen lezers enerzijds een profiel aanmaken en boekentips delen. Anderzijds zorgt een romantisch, doch ingenieus algoritme ervoor dat lezers uit beide taalgebieden met elkaar gematcht worden, aan de hand van enkele rake vragen. Ideaal om de boekentips van je literaire soulmate te ontdekken en – indien gewenst – samen een toekomst uit te bouwen.
Rienk Michielsen licht toe: “Het idee achter de MATCHMAKER is eenvoudig: de Vlaamse en de Waalse lezers kennen elkaars literatuur niet, en daar willen we graag verandering in brengen. We ontwikkelden een interactieve conversatie met een ‘bot’ die met enkele ludieke vragen en stellingen naar jouw literaire voorkeuren peilt. Aan de hand daarvan wordt er een literaire match gezocht aan de andere kant van de taalgrens, die jou zijn of haar boekentips aanprijst. Zo ontdek je zelf nieuwe literaire pareltjes en krijg je er een mogelijke penvriend(in) bovenop.”
Credits
Klant: Literatuur Vlaanderen
Klantencontact: Lien Devos, Petra Beeckx, Els Aerts, Rein Desmet Agency: Shtick
Creatief Directeur: Yves Hellemans
Strategisch Directeur: Lev Detrez
Creatie: Rienk Michielsen, Lev Detrez
Art Direction: Rienk Michielsen
Grafisch ontwerp: Rienk Michielsen, Bas Derks
Development: Vincent Vanthienen
Senior Strategic Influencer Marketing Expert bij Influo
INFLUO is looking for a Senior Strategic Influencer Marketing Expert About Influo Influo […]
Senior Sales Manager bij Influo
INFLUO is looking for a Senior Sales Manager About Influo Influo is a […]
Manager Externe Communicatie (m/f/x) bij Actiris
De functie in het kort Actiris is op zoek naar een enthousiaste (m/f/x) […]
Marketing & Communication Manager bij Mediamixer
Wij zijn MediaMixer. Wij mixen media. Wij gaan voor de perfecte blend van […]