Sigma en The Oval Office op zoek naar Straffe Fixers

Crea / News

Sigma, de federatie van invoerders van materieel voor (burgerlijke) bouw en goederenbehandeling kent een forse economische groei. Tijdens de afgelopen twee corona-jaren groeiden de bedrijven uit de sector met gemiddeld 22% en ook voor de komende jaren verwacht de sector verder te groeien. Alle bedrijven kampen echter met een tekort aan instroom van technisch personeel. Naargelang de grootte van het bedrijf hebben ze 2 tot 50 openstaande vacatures. Om de unieke troeven van de sector zoals innovatie, flexibiliteit, afwisseling en autonomie bekend te maken en te promoten, creëerde The Oval Office de employer branding campagne Straf Gefixt!

Jobs die tegemoetkomen aan verwachtingen van jongeren

Concreet telt de sector momenteel zo’n 500 vacatures. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2020. In 2021 was de vacaturegraad (het aantal openstaande vacatures per 1.000 banen van werknemers) in de sector 12, dit is drie maal hoger dan de Belgische vacaturegraad van 4,3.

“Door ons te verdiepen in de sector en de jobs, komt snel boven hoe bijzonder boeiend die is; met grootse machines, een grote variatie aan projecten en competenties, vaak hoogtechnologisch (denk maar aan zelfrijdende heftrucks), en je werkt op uitzonderlijke plekken als indrukwekkende werven en giga logistieke hubs. Dit zijn troeven die niet altijd heel gekend zijn (onbekend = onbemind), en we in de campagne naar voor schuiven,” vertelt Iris De Herdt, expert employee communication bij The Oval Office.

Straf Gefixt!

Om de sector bekend en aantrekkelijk te maken, zal Sigma in de komende maanden investeren in verschillende initiatieven waaronder arbeidsmarktcommunicatie. De eerste fase van de communicatiecampagne start op 15 juni en bestaat in de lancering van de website www.strafgefixt.be, een digitale bannercampagne en een videocampagne op sociale media (Facebook, Instagram en YouTube).

“De campagne toont dat de techniekers die we zoeken, echt straf zijn in wat ze doen. Met hun laptop en technologische kennis herstellen ze allerhande machines. Ze analyseren het probleem en fixen het. Zo helpen ze werfleiders en logistieke managers uit de brand. Maar eigenlijk reikt hun impact nog veel verder, want ze houden de economie draaiende. En dus worden ze overal met open armen ontvangen en zijn hun ‘klanten’ altijd heel dankbaar als de klus geklaard is,” zegt Joëlle Germain, algemeen secretaris van Sigma.

De campagne toont de veelzijdigheid van de job: de uitdaging om op hoogtechnologische niveau te werken en het warme, menselijke aspect. De techniekers zijn meer dan gewone techniekers, wat ze doen is echt straf gefixt!

Credits

Client: Sigma Federation vzw
​Contact: Joëlle Germain
​Agency: The Oval Office
​Account: Iris De Herdt
​Strategy: Mieke Fonck, Marijke Dubois
​Creation: Gino Keymeulen, Alex Skim
​Film production: Diplomat
​Media: Zigt