Sinterklaas en Kerstman kopen pakjes (veilig) online

Communication / News / Retail

In de aanloop naar het kerstseizoen worden cadeautjes steeds vaker online gekocht, met een enorme online drukte als gevolg. Om die kerstdrukte te overleven, zowel als webshop als consument, schotelt BeCommerce enkele tips voor. 

Met trends als Singles’ Day, Black Friday en Cyber Monday, boomt e-commerce meer dan ooit tevoren. Volgens de Market Monitor van BeCommerce plaatsten 3 op de 4 Belgen het afgelopen kwartaal een bestelling online. Ook cadeautjes worden steeds vaker online aangekocht: maar liefst 1 op de 2 speelgoedartikelen wordt online gekocht. Daarmee is speelgoed de op één na grootste productcategorie in de online handel na ‘Media & Entertainment’.

“In het tweede kwartaal van 2019 werd door de Belgen al 37,33 miljoen euro aan speelgoed uitgegeven,” verduidelijkt Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce. “Daarmee is speelgoed nu al de op één na grootste productcategorie in de online handel. Enkel Media & Entertainment doet nog beter, maar met de eindejaarsfeesten in het vooruitzicht verwachten we nog een verdere stijging in deze categorie, die in het afgelopen kwartaal ook al steeg met 14%.”

Voor de webshops zelf heeft BeCommerce enkele tips vanuit het adagio “een goede voorbereiding is het halve werk”: spreid de risico’s en sluit overeenkomsten met verschillende logistieke spelers; pak je producten goed in (met als gouden regel gebruik zo weinig mogelijk lucht); stapel je producten zo optimaal mogelijk in je rol container; label je verpakkingen zo correct mogelijk (glas is breekbaar, wijn is non-shakeable, enz) en... communiceer zo goed mogelijk met je klanten!

Aan de consument raadt BeCommerce aan om tijdig te bestellen, zodat een mogelijke vertraging altijd ingecalculeerd is: hoe eerder besteld, hoe meer spreiding en minder risico op laattijdige levering. Als je veilig online wil winkelen, zijn er bovendien verschillende zaken waar je rekening mee moet houden. Je gaat daarom best op zoek naar ervaringen en reviews van andere gebruikers. Ga ook niet enkel af op reviews van dezelfde website, maar zoek goed rond op het internet. Daarnaast ga je best even op zoek naar een vertrouwenskeurmerk.

Ten tweede kijk je best goed na of alle betaalinformatie aanwezig is op de website. Vertrouw geen websites waar de informatie over betalingsmogelijkheden, de algemene voorwaarden of beperkingen over de leveringsmogelijkheden ontbreken. Check bovendien of een website voldoende betaalmethoden en leveringsopties aanbiedt.

Bescherm wanneer je online shopt ook zeker je eigen privacy. Dat kan door eerst en vooral te letten of de website conform is met de GDPR-wetgeving en of er een toelichting wordt gegeven van de rechten die de GDPR-wetgeving de consument biedt. Een webwinkel is met de GDPR bijvoorbeeld verplicht om te vermelden wat er nu precies met jouw persoonsgegevens gebeurt tijdens het online winkelen.

Controleer tot slot ook of de webwinkel een klantendienst heeft voor je een bestelling plaatst. “Meestal hebben we namelijk de neiging om hier pas naar op zoek te gaan wanneer we met een probleem geconfronteerd worden, maar het ontbreken van een klantendienst is een duidelijk symptoom van een onbetrouwbare webwinkel,” waarschuwt Sofie Geeroms nog.