Social.Lab strijkt neer in Dubai

Matthieu Vercruysse

Communication / News

MatthieuVercruyssePortrait

Social.Lab, onderdeel van de WPP groep (Ogilvy, GroupM,…), blijft internationaal stevig aan de weg timmeren. Het Belgische social media agency zag zeven jaar geleden het levenslicht en is sindsdien uitgegroeid tot een bedrijf van maar 250 werknemers, verspreid over drie continenten. Vandaag kondigt Social.Lab de opening aan van een nieuw kantoor in Dubai en haar ambitie om er zich te onderscheiden van de concurrenten is groot, zo luidt het.

Social.Lab heeft Matthieu Vercruysse, tot nu managing director UK (Social.Lab London) verantwoordelijk gesteld voor de organisatie van het nieuwe kantoor in de regio Midden-Oosten en Noord-Afrika. 15 jaar geleden startte Matthieu Vercruysse zijn carrière in Parijs bij Lagardère. Daarna vervoegde hij zich bij het Dentsu Aegis Network, waar hij negen jaar lang verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de digitale en sociale praktijken. Begin 2016 deed hij zijn intrede bij Social.Lab. In 1 jaar tijd wist Matthieu Vercruysse Social.Lab Londen uit te bouwen tot een succesvolle vestiging met een team van 25 werknemers. Nu ruilt hij het bruisende Londen dus in voor Dubai, waar hij het nieuwe kantoor verder vorm zal geven. Matthieu Vercruysse: “Social.Lab is gespecialiseerd in het strategisch gebruik van sociale media met oog op prestatie. Dit wil zeggen, de impact van sociale media op de business van onze klanten. Vandaag kent het Midden-Oosten een ware ‘boom’ op vlak van e-commerce. Momenteel vertegenwoordigen online aankopen slechts 2% van de totale bestedingen (versus 9% in de VS en 15% in China). Het Midden-Oosten kent in het algemeen een sterke groei en deze markt biedt dan ook heel wat potentieel. Zo is de World Expo 2020 in Dubai voor bedrijven en merken in de regio een goed voorbeeld van de huidige ontwikkelingen. Mooie vooruitzichten dus! Zeker als we kijken naar het social media-gebruik wereldwijd en bij een derde van de bevolking van de Verenigde Arabische Emiraten onder de 25 jaar.”Vanuit Dubai zal Social.Lab zich richten op het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Dit in samenwerking met Ogilvy, dat er een netwerk heeft ontwikkeld van 14 kantoren in 12 verschillende landen en meer dan 600 werknemers telt.  Nog even ter herinnering: Social.Lab werd opgericht in Brussel en opende al kantoren in de Verenigde Staten (New York, Los Angeles en Chicago), Parijs, Amsterdam, Londen, Madrid en Singapore. Met internationale klanten zoals Nespresso, Chanel, IBM, Unilever en Coca-Cola kent het bureau een stevige klantenportefeuille. Zo lanceerde het niet minder dan 8.500 campagnes in 91 verschillende landen. De helft van de omzet wordt internationaal behaald wordt; een ‘extramurale’ omzet die het bureau maar al te graag ziet stijgen naar 65% in 2018.