Sorry is een begin: wie schrijft de beste Belgische verontschuldiging?

Over Congo gesproken! Creative Belgium lanceert een open opdracht in haar zoektocht naar schrijftalent voor masterclass copywriting. Geoffrey Hantson, creatief directeur Happiness en bestuurslid Creative Belgium: “Een weldoordachte en oprechte ‘sorry’ formuleren is een moeilijke oefening die enorm veel inlevingsvermogen vraagt. Niet alleen moet je beseffen wat er echt op het spel staat, je moet je ook in de plaats kunnen stellen van de mensen tot wie je je richt. Elk detail telt: de toon, een woordnuance, en uiteraard de inhoud. Je zou een juist geformuleerde verontschuldigingsbrief dus het summum van copywriting kunnen noemen.”
Woorden zijn krachtig, dat weet de communicatie-industrie als geen ander. Net omdat onze boodschappen zoveel impact kunnen hebben, is het belangrijk dat we ze zorgvuldig formuleren. De reclamewereld is zich bewust van die verantwoordelijkheid. We zijn dan ook voortdurend op zoek naar slim en geëngageerd schrijftalent. Omdat een echte schrijfopleiding voor copywriters, zoals we onze pennen noemen, niet bestaat, organiseert de Belgische reclamewereld elke vijf jaar zelf een masterclass copywriting. Om zoveel mogelijk mensen de kans te geven om hieraan deel te nemen, roept Creative Belgium kandidaten op met een open opdracht. Isabel Van den Broeck, managing director Creative Belgium: “Copywriters kunnen een enorm verschil maken voor merken, maar ook voor mens en maatschappij. Ja, ‘Sorry is een begin’ kan je een job als copywriter opleveren, maar veel belangrijker is dat dit project aantoont hoe je als copywriter maatschappelijk relevant kan zijn en mensen dichter bij elkaar kan brengen door de juiste woorden aan te reiken. The power of writing. Ook reclamemakers willen zich inzetten voor een betere samenleving. Van onze creatieven verwachten we dat ze zich bewust zijn van wat de samenleving bezighoudt. Daarom start elke editie van de masterclass met een open oproep en een maatschappelijke schrijfopdracht. In 2014 vroegen we kandidaten om een langdurig werkloze aan werk te helpen met de best mogelijke sollicitatiebrief. Dit jaar is de opdracht ‘Schrijf in naam van de Belgische bevolking excuses aan Congo."
Platform voor een historisch pardon
Geoffrey Hantson: “De regering bood dan wel net excuses aan aan de metiskinderen van de kolonie, maar wat met de andere Congolezen? Uit het publieke debat blijkt dat veel Belgen vinden dat ons land in het reine moet komen met zijn koloniaal verleden en zijn excuses moet aanbieden aan de bevolking van de Democratische Republiek Congo. Dat is nog steeds niet gebeurd. Het koningshuis blijft stil. Maar moeten wij, Belgen, wel op hen wachten? Kunnen we ons niet zélf verontschuldigen voor het leed dat onze voorouders hebben veroorzaakt? Natuurlijk kan dat. Wat ons staatshoofd niet doet, kunnen we als bevolking wel.” Met ‘Sorry is een begin’ biedt Creative Belgium een platform voor een historisch pardon. We nodigen iedereen uit om de uitdaging aan te gaan. Je kunt je brief vanaf 17 april uploaden op www.sorryiseenbegin.be.
De 5 beste brieven worden op 17 mei 2019 online gepubliceerd, zodat alle Belgen mee kunnen beslissen over de beste verontschuldiging. De winnende brief wordt gepubliceerd op 31 mei 2019. Zo laten de Belgen aan de Congolese bevolking weten dat ze wel degelijk Belgische bondgenoten hebben. De veertig beste briefschrijvers worden uitgenodigd op de tweedaagse masterclass copywriting.
De jury
Voor dit project werd nauw overlegd met vertegenwoordigers van de Afrikaanse gemeenschap en dekolonisatie-experten. Zij zullen ook mee oordelen over de brieven. In de jury zetelen onder meer Dalilla Hermans (schrijfster), Don Pandzou (opiniemaker, (jeugd)beleidsmedewerker superdiversiteit en armoede bij Ambrassade), Nadia Nsayi (Broederlijk Delen), Marc Reynebeau (journalist), Sarah De Bisschop (regisseur), Deborah Houttave (studente Afrikaanse talen), Tracy Bibo-Tansia (activiste), Guillaume Van der Stighelen (columnist, ex-reclamemaker), Stef Selfslagh (journalist, ex-reclamemaker), Frédéric Brébant (journalist), Stella Nyanchama Okemwa (activiste),…
Credits
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]