Speedtalk@home Extra: Philippe Paget (Maydream/AdForum) vertelt alles over PHNX Tribute

Awards / Communication / News

PUB had een virtuele afspraak met Philippe Paget, CEO van Maydream/AdForum. Zodat hij ons alles kon vertellen over de AdForum PHNX Tribute natuurlijk (en PUB is alvast partner). 

Omdat veel awardshows zijn afgelast en we deze zomer niet op de gebruikelijke manier creativiteit kunnen vieren, heeft AdForum besloten om een alternatief evenement te creëren om creativiteit te vieren. Het heet de AdForum PHNX Tribute (spreek uit als ‘phoenix’) en het is geheel gratis voor bureaus om deel te nemen. De inschrijvingen zijn open sinds 18 mei en de jury zal in juni online stemmen. De winnaars worden bekendgemaakt en gevierd op 9 juli tijdens een (grotendeels) online ceremonie.

Wat kunt u ons vertellen over de PHNX Awards, het nieuwe initiatief van AdForum? 

“Allereerst bedankt voor jullie interesse voor de PHNX Tributes. Nu, wat kan ik zeggen? Door de lockdown zaten veel mensen met de handen in het haar. Onze thuis werd ons kantoor. Niet veel later besefte ik dat er heel veel awardshows zouden worden afgelast, waaronder ook Cannes, de grootste van het jaar. Nochtans zijn awardshows de ideale gelegenheid om creativiteit te vieren en elkaars werk te bekijken. Omdat ik dat erg jammer vond en ergens ook echt niet oké, kwam ik met het idee om een alternatief evenement te creëren. Een uitreiking waar deelnemers gratis aan kunnen deelenemen, zodat iedereen, ongeacht de financiële crisis, zijn werk kan delen en voorstellen. Al het werk zal online worden beoordeeld door een zeer diverse jury, gaande van reclame-experten, CCO’s, planners, creative en strategic directors tot creatieve en strategische functies vanuit de merken zelf, journalisten uit de b2b-pers… Of zelfs iemand uit de muzieksector voor de categorie «  Best Used Music ». De bedoeling is echt om een zo divers mogelijke jury samen te stellen.”

Wat zijn de criteria om met een PHNX Award naar huis te gaan? 

“Eerst en vooral willen we het deelnemers zo eenvoudig mogelijk maken. Het feit dat we geen financiële belangen hebben, stelde ons in staat om het hele systeem van categorieën te vereenvoudigen. Het is niet nodig dat deelnemers in enorm veel categorieën zitten, omdat er simpelweg geen financieel belang achter zit. En dus kwamen we uit bij iets dat veel meer de focus legt op het creatieve idee en het werk erachter. We hebben ons daarvoor een beetje geïnspireerd op de D&AD. Het aantal categorieën hebben we teruggebracht op vijf grote hoofdthema’s. Verticale categorieën als automobile en food zal je bij ons niet terugvinden. De categorieën zijn gelinkt aan het creatieve idee en de realisatie ervan, ongeacht het type medium. Dat wil zeggen dat elk type medium kan meedoen aan de competitie.” 

De ceremonie zal grotendeels digitaal gehouden worden. Hoe zal ze verlopen? Kunt u al een tipje van de sluier lichten?

“De ceremonie is gepland voor 9 juli. Aangezien de situatie tegen dan nog niet veel veranderd zal zijn, zal de uitreiking volledig digitaal verlopen. Ofwel via Teams of Zoom ofwel nog iets geschikter. We zijn eventueel nog op zoek naar een partner die ons kan helpen bij de organisatie van dit online gebeuren.

De IAA (International Advertising Association), onze partner in dit initiatief, stelde ons voor om een hybride model op te stellen voor enkele landen waarin ze aanwezig zijn en waar er nog een gedeeltelijke lockdown van kracht is. Mensen kunnen dan zowel het online gedeelte bekijken en worden daarna uitgenodigd om samen te komen en de winnaars te zien. Gedurende de dag gaan we een aantal online webinars houden rond creativiteit en thema’s die zo relaxt mogelijk zijn. We willen namelijk dat het een feest wordt… Het zal serieus zijn, maar niet te serieus. Na de virtuele middag volgt er dan een ceremonie waarin de winnaars bekend gemaakt worden. Het wordt een feestelijk moment waarop we de bureaus, maar vooral de creatieve mensen erachter, zullen in de bloemetjes zetten.”