Speedtalk@home met Hugues Rey (Havas Media)

Communication / News

PUB gaat door met de populaire speedtalks@home. In mei 2020 lieten we een aantal regies aan het woord, nu laten we mediabureaus aan het woord. Vandaag is het de beurt aan Hugues Rey, CEO van Havas Media. We legden hem deze drie vragen voor:

  1. Wat houdt voor u (en uw bedrijf) ‘het nieuwe normaal’ in?
  2. Welke vragen krijgt u van uw klanten?
  3. Welke nieuwe diensten biedt u aan sinds het uitbreken van de coronacrisis?

Wat houdt voor u (en uw bedrijf) ‘het nieuwe normaal’ in?

Omdat de exit nog volop aan de gang is, behoren wij tot de laatsten die ingrijpen. Het allereerste waar ik aan denk, en dat zal voor velen gelden, is de notie van fysieke aanwezigheid op kantoor of thuiswerk. Het is nu midden juni en ook hier stellen we ons de vraag hoe we onze teams weer naar kantoor moeten laten komen. Moeten ze we wel terug laten komen? En met hoeveel dan? Telewerken invoeren is een goede zet geweest, en dat is ook belangrijk in ons vak: leren om ons aan te passen. De tijd nemen om over iets na te denken – over dat minder fysieke samenwerken. Het tweede dat de voorbije drie maanden naar voren is gekomen, en dan vooral de voorbije twee weken, is ondernemerschap. Meer dan ooit zijn mensen aan mijn deur komen kloppen, virtueel of in het echt, om te zeggen dat ze de laatste maanden zijn beginnen na te denken over een project. Dat is natuurlijk het resultaat van wat ik eerder al gezegd heb. En het derde wat me is opgevallen heeft te maken met time management, op het vlak van aan- of afwezigheid. Door de cijfers van merken die het goed deden tijdens de crisis samen te leggen met de cijfers die we hadden over meaningful brands, realiseerden we dat de meest succesvolle merken tijdens de crisis die merken zijn in de voorgaande jaren zeer grote inspanningen hebben geleverd. Ik denk dat dat een interessant punt is. Dit nieuwe normaal herinnert ons aan dingen die we al wisten, maar waarin we op merkniveau op de lange termijn moeten blijven investeren.

Welke vragen krijgt u van uw klanten?

Ik ga het hebben over de laatste twee maanden. Ik denk dat we terug zijn bij een heleboel grondbeginselen. Het interessante van de afgelopen twee maanden is dat weg zijn gegaan van onze vaste strategie, die vaak gebaseerd was op de lange termijn en waar weinig veranderingen aan werden gedaan om terug te keren naar de fundamenten en de sterke punten van de media. Zo konden we uit die traditionele mix geraken: door na te denken over waar bepaalde kanalen echt voor dienen en ze terug te kunnen plaatsen in bepaalde strategieën. Met bijvoorbeeld deze laatste twee maanden een kans voor de dagelijkse pers om zich te ontpoppen als relevante keuze. Dat is het eerste punt, en dat brengt mij meteen bij mijn tweede: ik heb veel nagedacht over de kracht van lokale media. Iets dat we zeker niet uit het oog zullen verliezen, want we zijn er al volop mee bezig. De laatste jaren waren er veel vraagstukken omtrent de gafa’s, waarvan we weten dat ze ons veel brengen, maar in de realiteit van het moment zijn er ook veel nieuwe elementen gekomen die erop duiden dat nabijheid heel belangrijk was tijdens deze crisis. 

Welke nieuwe diensten biedt u aan sinds het uitbreken van de coronacrisis?

Tijdens de voorbije maanden hebben we heel veel gewerkt en hebben we dus enkele projecten kunnen afronden. Heel veel dingen op vlak van report automation. De sprongen voorwaarts zijn enorm geweest. Ten tweede werken we meer dan ooit met toegewijde teams aan het native aspect, en dat komt ook overeen met die nieuwe contentbenadering en de lokale media. Alles van Dynamic Creative Optimization (DCO) is in de afgelopen weken meer dan ooit naar voren gebracht en zal de komende maanden ook worden opgeschaald. En een laatste project dat de komende weken opnieuw zal worden aangekondigd is ‘Converge’, een project met betrekking tot audiences waarmee we al onze inzichten kunnen publiceren met een werkelijke implementatie in de aankoopmethoden. We passen dat al toe voor enkele van onze klanten en het is echt een van de onderwerpen waar we al onze aandacht aan besteden, het convergeren van onze insights naar een zeer reëele toepassing in termen van aankoop.