Speedtalk@home met Sylvie Irzi (IPG Mediabrands)

Sylvie irzy

Communication / Media / News

PUB gaat door met de populaire speedtalks@home. In mei 2020 lieten we een aantal regies aan het woord, nu laten we mediabureaus aan het woord. Vandaag is het de beurt aan Sylvie Irzi, ceo van IPG Mediabrands. We legden haar deze drie vragen voor:

  1. Wat houdt voor u (en uw bedrijf) ‘het nieuwe normaal’ in?
  2. Welke vragen krijgt u van uw klanten?
  3. Welke nieuwe diensten biedt u aan sinds het uitbreken van de coronacrisis?

Wat houdt voor u (en uw bedrijf) ‘het nieuwe normaal’ in?

“Ik weet niet zeker of we al in het ‘nieuwe normaal’ zitten. Ik denk dat we nog steeds aan het aftasten zijn. Bij IPG maken we er een punt van om onze teams pas terug naar het kantoor te laten komen wanneer alles in orde is. Tussen 15 juni en 1 juli zal die terugkeer nog geleidelijk aan verlopen. Ongeveer 30% van de mensen zal aanwezig zijn. En wat is dat, het ‘nieuwe normaal’? Ik denk dat we zullen onthouden wat we geleerd hebben, wat zijn nut heeft bewezen, zodat we de voordelen ervan niet verliezen. Dat betekent: veel flexibiliteit in werk-privébalans. Geen tijd meer verliezen met eindeloze en onnodige meetings, enkel nog zinvolle verplaatsingen doen,… Vandaag zie ik dat er twee soorten benaderingen zijn: klanten die zoveel mogelijk terug op kantoor zijn en dus behoefte hebben aan fysieke ontmoetingen, en anderen die op geen enkele manier van plan zijn om het tempo op te voeren tot ten minste de zomer of zelfs januari 2021.”

Welke vragen krijgt u van uw klanten?

“Wat onze klanten vragen is een analyse van het ecosysteem waarin ze zich ontwikkelen, aanbevelingen over hoe ze weer op de rails kunnen geraken, zonder daarbij te snel te gaan om zo geloofwaardig te blijven voor de consument, enz. Sinds het begin heeft onze afdeling data research & intelligence, onder leiding van David Lecouvet, verschillende analyses uitgevoerd. Analyses die ook uit de landen om ons heen komen, maar ook uit China, om erachter te komen hoe de business in deze verschillende landen na de crisis weer op gang gekomen is. Parallel daarmee zijn onze klanten bezig met een serieuze herplanning. Een herplanning van hun aanwezigheid in de media, hun aanwezigheid in de harten van de consumenten, maar ook van hun aanwezigheid op het terrein, aangezien het grootste deel van de activiteiten hervat zijn. Waar eerst verwacht werd dat we pas na de zomer zouden heropstarten, is de volledige sector nu bezig met het anticiperen op campagnes. Ook met betrekking tot de staycation, die ook zeker zijn impact zal hebben op het bereik. Wat ze ons ook vragen is hoe ze meer kunnen samenwerken met creatieve bureaus, zodat ze niet verdwalen in de consumptie van de consument. Om geloofwaardig te zijn. Zowel in keuze van de media die zullen worden gebruikt als in de berichtgeving enz.”  

Welke nieuwe diensten biedt u aan sinds het uitbreken van de coronacrisis?

“We kunnen het niet echt spreken over nieuwe diensten, omdat we altijd al bezig zijn met insights, research, data-analyse, onderzoek van ecosystemen,… Wat volgens mij wel duidelijk aan het versnellen is, zijn impact- en scenariostudies, dus eigenlijk het build-up scenario. What if: als ik dit doe, wat gebeurt er dan? Hoe ziet het eruit in vergelijking met wat we zien in een concurrerend ecosysteem A, B of C? Ook diensten en studies rond de kost per contact zijn veel gevraagd.  Eigenlijk hebben we veel zien veranderen. Of het nu gaat om het beschikbare publiek of om de kostprijs van deze doelgroepen… CPM’s op Facebook zijn de afgelopen maanden ongelooflijk afgenomen. Een aantal klanten klanten, die al voordeel getrokken hebben uit hun herstel, hebben ook al gevraagd om dat herstel te analyseren.”